Tärkeitä tarkennuksia suojelulisenssin hakemiseen

15.09.2021 ǀ SPKL

Tiedote julkaistu 15.9.2021 klo 16:55

Suojelulisenssihakemuksissa on ilmennyt muutamia ongelmia. Lukuisissa hakemuksissa eettisen kurssin alkamispäivä ja / tai eettisen sitoumuksen allekirjoituspäivämäärä eivät täsmää kurssin alkamisen tai sitoumuksen allekirjoitusajankohdan kanssa.

Palveluskoiraliiton hallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan ja todennut:

Suojelulisenssin myöntöperusteita on kohtuullistettu, koska päivämäärätietojen löytäminen on hakijan kannalta usein haastavaa. Palveluskoiraliitto ei hallinnoi Visma Sign- palvelua vaan se on allekirjoituspalvelun palveluntarjoaja. Siten esimerkiksi eettisen sitoumuksen allekirjoitusajankohdan liittäminen hakijan Virkku-tiliin on mahdotonta toteuttaa.

Suojelulisenssihakemuksessa SPKL:n toimistolla tarkastellaan eettisen koulutuksen suoritus (kurssi tulee olla suoritettuna hyväksytysti), mutta kurssin oikea alkamispäivämäärä ei ole edellytys hakemuksen hyväksymiselle. Riittää kun hakemuksessa eettisen koulutuksen päivämääräksi on kirjattu esim. kurssin päättymispäivä tai kurssisuorituksen suorituspäivämäärä.

Näin löydät kurssin suorituspäivämäärän: Tieto kurssin suorituspäivämäärästä löytyy jokaisen kurssin suorittaneen Virkusta kohdasta ”Omat tiedot” ja ”Osallistumiset kursseille” ja kurssin tietojen oikealla olevasta kentästä ”Kurssi on suoritettu xx.xx.xxxx” [tässä on siis suorituspäivämäärä].

Suojelulisenssihakemuksessa SPKL:n toimistolla tarkastellaan eettisen sitoumuksen allekirjoittaminen. Tarkkaa allekirjoituspäivämäärää ei edellytetä, riittää kun allekirjoitus on hyväksytyn kurssisuorituksen jälkeen tehty Visma Signissa.

Näillä kohtuullistetuilla suojelulisenssin myöntämisperusteilla helpotamme suojelulisenssin hakijoiden työmäärää lisenssin hakuprosessissa.

SUOJELULISENSSIHAKEMUSTA EI HYVÄKSYTÄ
Suojelulisenssihakemusta ei hyväksytä mikäli päivämääräkentät on jätetty tyhjiksi tai mikäli päivämäärät on kirjattu tulevaisuuteen tai mikäli osa vaadituista kentistä on jätetty täyttämättä kokonaan (esim. lisätietojen antaja tai käyttäytymiskokeen suoritusajankohta.)

Mikäli suojelulisenssiä ei myönnetä suojelulisenssihakemuksesta puuttuvien tietojen tai virheellisten tietojen takia, olemme Palveluskoiraliiton toimistolta yhteydessä hakijaan ja palautamme hakemuksen lähtötilanteeseen, jotta hakija voi hakea suojelulisenssiä uudelleen oikein ja korjatuin tiedoin.

HAKIJAN JÄSENYYDEN VAHVISTAVAN SEKÄ LISÄTIETOJA ANTAVAN HENKILÖN JA HAKEMUSTA PUOLTAVAN YHDISTYKSEN VASTUU
Hakemuksessa hakijan jäsenyyden vahvistavan yhdistyksen vastuulla on tarkastaa hakijan jäsenyyden voimassaolo.

Puoltavan yhdistyksen ja lisätietojen antavan henkilön vastuulla on vahvistaa, että suojelulisenssin myöntämisen perusteet ovat hakijan kohdalla kunnossa eli henkilön tulee olla henkisiltä sekä fyysisiltä ominaisuuksiltaan suojelukoiran koulutukseen ja hallintaan soveltuva ja hänen on suhtauduttava vastuullisesti yleiseen koiranpitoon.

HAKEMUKSEN PUOLTAJA JA LISÄTIETOJA HARRASTUKSESTA ANTAVA HENKILÖ
Hakijan tulee itse jäävätä itsensä oman hakemuksena puoltamisesta. Hakija ei voi puoltaa itse omaa hakemustaan, vaan puoltajan tulee olla joku muu kuin hakija itse.

Lisätietoja harrastuksesta ei voi hakija itse itsestään antaa, vaan lisätietojen antajan tulee olla joku muu kuin hakija itse (maalimies, tuomari tai tarvittaessa muu luotettava henkilö).

Palveluskoiraliiton toimistolla suojelulisenssihakemuksia käsitellään arkipäivisin.Tällä hetkellä käsittelyjonossa etusijalla ovat ne suojelulisenssin hakijat, joilla on tulossa suojelukoe (IGP, Mondioring) lähipäivinä. Mikäli hakemuksesi käsittelyvaiheessa tarvitsemme korjauksia, otamme yhteyttä Palveluskoiraliiton toimistolta.