Mondioring (FCI-PAMR), koulutustunnus FCI-MR1-3

Mondioring on toinen FCI:n hyväksymä kansainvälinen suojelukoemuoto IGP:n ohella. Se kehitettiin 1980-luvun puolivälissä ottamalla piirteitä seuraavista lajeista: Belgian ring, Ranskan ring, KNPV, Campagne sekä saksalainen/sveitsiläinen suojelukoe.

Mondioring on haastava laji – ylimmässä luokassa yli 360 pisteen tulokset ovat harvinaisia (korkein mahdollinen pistemäärä 400). Ylimmän luokan koesuoritus kestää n. 40 minuuttia, jona aikana koiralla ei ole pantaa tai hihnaa. Kaikki liikkeet tehdään peräkkäin, satunnaisessa järjestyksessä osioittain. Koiran on suoriuduttava mm. 7 eri suojeluliikkeestä.

Mondioring-kilpailuissa tuomari kehittää yllätyksellisiä skenaarioita koiran ja ohjaajan kuormittamiseksi. Koiraa testataan vaihtelevuudella ja ulkoisilla häiriötekijöillä. Kilpailussa voi myös olla jokin teema, johon liittyvää rekvisiittaa kentälle on levitetty.

Maalimiestyöskentely vaikeutuu asteittain luokasta toiseen siirryttäessä, ja varsinkin ylimmässä luokassa koiraan kohdistuu paljon painetta sekä ympäristöärsykkeiden että maalimiehen osalta. Koiran täytyy olla viettikestävä, "nollatilassa" suoritusten välissä ja jälleen täydessä vauhdissa, kun käsky käy tai kun tilanne vaatii.

Mondioring-ohjelma koostuu muiden ring-lajien tapaan kolmesta osiosta:
1. tottelevaisuus, 2. hypyt ja 3. suojelu
Osioihin sisältyvien harjoitusten järjestys arvotaan arvalla kokeen alussa ja se on sama kaikille kilpailijoille.

Suojelukokeisiin osallistuvalla ohjaajalla on oltava voimassa oleva suojelulisenssi. Suojelulisenssiä voi hakea Palveluskoiraliitosta. Lisätietoja ja ohjeet lisenssin hakemiseen löytyvät Virkku.netistä.

Suomessa Mondioringillä on ollut virallisen koemuodon status 1.1.2015 alkaen. Lajin viralliset säännöt ovat luettavissa Virkku.netissä.