PELASTUSKOIRAKOKEET

Pelastuskoirien koulutustaso todetaan pelastuskoirakokeissa, joissa oleellisinta on erinomainen vainutyöskentely. Kansallinen pelastuskoirakoe käsittää hallittavuus-, jälki- ja henkilöetsintäosuudet ja rauniokoe tottelevaisuus-, ketteryys- sekä raunioetsintäosuudet. IPO-R kokeet käsittävät tottelevaisuus-ketteryysosuuden ja jonkin kolmesta lajista: jälki, haku, raunio.

Kansalliseen pelastuskoirakokeeseen ja rauniokokeeseen saavat osallistua kaikki 14 kk täyttäneet koirat, myös rekisteröimättömät, joiden tulee kuitenkin olla merkitty Kennelliiton ylläpitämään tunnistusmerkintätietokantaan (ns. FIX-tietokanta).
IPO-R kokeiden vähimmäisikä luokittain:
Esikoe: 15 kk
Luokka A: 18 kk
Luokka B: 20 kk

Kansallisessa pelastuskoirakokeessa sekä IPO-R kokeissa koesuoritukset arvostellaan arvosanoin ja pistein.
Kansallisissa rauniokokeissa ei koesuorituksista anneta pisteitä vaan tuomari arvioi koiran suorituksen, joko hyväksytyksi tai ei hyväksytyksi.

Koiranohjaajan tulee kehittää myös omaa osaamistaan, mm. erilaisilla etsintä-, ensiapu-, suunnistus- ja viestintäkursseilla.

Koelajit

Kansallinen pelastuskoirakoe (PEKO-T)
Rauniokoe
IPO-R kokeet