Suojeluharrastuksen jatkaminen keskeytyksen jälkeen

24.04.2021 ǀ SPKL

Eettinen työryhmä valmistelee parhaillaan verkkokoulutusta, jonka sisältö noudattelee Suomen Kennelliiton, Suomen Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton 10.-11.4.2021 järjestämää eettistä webinaaria. Verkkokoulutukseen sisältyy eettinen sitoumus, joka osallistujan tulee hyväksyä. Verkkokoulutus valmistunee 31.5.2021 mennessä.
Uuden suojelulisenssin myöntämisen prosessi kriteereineen on vielä kesken. Suojelulisenssiä ylläpidetään Virkku-järjestelmässä, ja sen myöntämisen yksityiskohdista tiedotetaan tarkemmin mahdollisimman pian.

Lopullisten kriteerien edellyttämille toimille asetetaan siirtymäaika 31.8.2021 saakka, jonka jälkeen kaikkien suojelulajien harrastajien tulee täyttää jäljempänä mainitut ehdot.

Suojelulajien harjoitukset

Harjoitusten aloittaminen ennen verkkokoulutuksen valmistumista:

- Harjoitusta ohjaavan maalimiehen tulee olla

•   osallistunut eettiseen webinaariin (SKL:n, SPKL:n ja SPL:n eettinen koulutus 10.-11.4.2021)
  •   allekirjoittanut eettisen sitoumuksen.

- Koiran ohjaaja voi aloittaa harjoitukset yllä mainitun maalimiehen valvonnassa ilman vaatimuksia.

Aikataulu: Harjoitukset voidaan aloittaa välittömästi.

Harjoitukset verkkokoulutuksen valmistuttua ennen siirtymäajan päättymistä (n. 31.5. – 31.8.2021):

- Harjoitusta ohjaavan maalimiehen tulee

• olla osallistunut eettiseen webinaariin (SKL:n, SPKL:n ja SPL:n eettinen koulutus 10.-11.4.2021) ja allekirjoittanut eettisen sitoumuksen tai
  • suorittaa verkkokoulutus hyväksytysti (sisältää eettisen sitoumuksen hyväksynnän).

Aikataulu: siirtymäaikana n. 31.5. – 31.8.2021.

Harjoitukset siirtymäajan päätyttyä (31.8.2021 alkaen):

- Harjoitusta ohjaavalla maalimiehellä tulee olla

• eettinen webinaari tai verkkokurssi suoritettuna
  • eettinen sitoumus allekirjoitettuna.

- Koiran ohjaajalla tulee olla

• verkkokurssi suoritettuna (sisältää eettisen sitoumuksen hyväksynnän)
  • uudistettu suojelulisenssi. (*)

Aikataulu: 31.8.2021 alkaen.

Suojelulajien kokeet ja -kilpailut

Suojelulajien kokeita voi järjestää 1.5.2021 alkaen. Aiemmin myönnetyllä suojelulisenssillä voi osallistua kokeisiin ja kilpailuihin 31.8.2021 saakka. Uusia suojelulisenssejä aletaan myöntää, kun prosessi on saatu valmiiksi.

- Kokeissa ja kilpailuissa toimivilla tuomareilla ja maalimiehillä tulee olla

• webinaari tai verkkokurssi suoritettuna
  • eettinen sitoumus allekirjoitettuna.

- Koiran ohjaajalla tulee olla 1.9.2021 alkaen

• verkkokurssi suoritettuna (sisältää eettisen sitoumuksen hyväksynnän)
  • uudistettu suojelulisenssi.

Suomen Palveluskoiraliiton eettiset ohjeet