Kokeiden ja kilpailuiden, tarkastusten ja testien järjestäminen ajalla 1.6.-31.7.2020

26.05.2020 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton hallitus on 22.5.2020 päättänyt, että palvelus- ja pelastuskoirakokeita, VIRTA-käyttöönottotarkastuksia, koiratanssikilpailuja, TOKO-kokeita ja luonnetestejä voi järjestää 1.6. alkaen noudattaen voimassa olevia viranomaisten, Aluehallintoviraston, Suomen Kennelliiton ja Palveluskoiraliiton ohjeita. Palveluskoiraliitto on yhteistyössä toimikuntien ja työryhmien kanssa laatinut lajikohtaisia tarkennuksia ja lisäohjeita, joita tulee noudattaa.

MH-luonnekuvauksia ja rally-tokokilpailuja ei järjestetä 1.6.–31.7.2020 välisenä aikana. Kesä-heinäkuun MH-luonnekuvaukset ja rally-tokokilpailut tulee siirtää tai perua. Kennelliiton yleisiä kokeita ja kilpailuja koskevien sääntöjen mukaisesti: jos koirakko ei osallistu siirrettyyn kokeeseen, ilmoittautumismaksu palautetaan. Jos koe joudutaan peruuttamaan niin ilmoittautumismaksut palautetaan.

Palveluskoiraliitto ja rally-toko-työryhmä valmistelevat ja testaavat kesä-heinäkuun aikana lisäohjeistuksia, jotta rally-tokokilpailuja voidaan elokuusta lähtien järjestää turvallisesti, koronapandemian aiheuttamia rajoituksia noudattaen.

MH-luonnekuvauksia ei voida järjestää, koska koiranohjaaja saattaa joutua koskemaan mm. aaveisiin poistaessaan aaveen hupun tai kaavun eikä kuvauksissa voida välttämättä noudattaa turvavälejä.

Opastuskokeita ei pystytä toistaiseksi järjestämään, koska turvavälejä ei voida noudattaa.

Luonnetestin osalta julkaisemme tarkennetut ohjeet mahdollisimman pian.

Myös pk- ja pelastuskoirakokeiden järjestämisestä tulee pian lisää tarkennettuja ohjeita.

Tässä koiratanssin ohje

Tässä TOKO:n ohje