Viestin ja opastuksen Suomenmestaruuskokeet Palveluskoiraliiton SM-kokeina vuosina 2023-2025

15.06.2023 ǀ SPKL

Kennelliitto tarkastelee SM-kokeiden osalta vähimmäisvaatimuksia kolmen vuoden jaksoissa, tarkastelujakso alkaa vuodesta 2020 (tarkastelujaksot 2020-2022, 2023-2025 jne.). Vaatimuksissa on mm. kohta: Vähintään 20 eri koiraa on vuosittain suorittanut SM-kokeeksi anottavan lajin kokeen, jotta koe saa Kenneliitolta SM-statuksen. Mikäli tuo ehto ei täyty, koe saada virallisen SM-statuksen vasta seuraavan tarkastelujakson jälkeen.

Palveluskoiraliiton hallinnoimista lajeista viestikokeen ja opastuskokeen osalta alle 20 eri koiraa on vuosittain suorittanut ko. kokeen viimeisimmällä tarkastelujaksolla eli vuosina 2020-2022. Täten Kennelliitto ei myönnä ko. lajeille SM-statusta vuosille 2023-2025.
Kennelliiton päätös asiasta perustuu vähimmäisvaatimuksiin Kennelliiton hyväksymien Suomenmestaruuskokeiden myöntämiselle ja avustuksille.

Vuosina 2023-2025 viestin ja opastuksen SM-kokeet ovat Palveluskoiraliiton SM-kokeita.

Kennelliiton tunnistusmerkintätietokannassa eli FIX-tietokannassa olevat koirat saavat osallistua opastuksen Palveluskoiraliiton SM-kokeeseen.

Osallistumisoikeus SM-kilpailuun
SM-kilpailuun saavat osallistua vain Kennelliiton rekistereihin (FIN-, ER- tai EJ-rekisteriin) merkityt koirat.
Kilpailijoiden muista osallistumisoikeuden rajoituksista päättää Palveluskoiraliiton hallitus. Osallistumisoikeus voidaan rajoittaa mm. siten, että kilpailuun voi osallistua vain määrätyt koetulokset saavuttaneet koirat.
SM-mitali voidaan jakaa vain lajissa/sarjassa, johon on osallistunut vähintään kolme (3) koiraa, poikkeuksena valjakkohiihdon SM-kilpailut, joissa SM-mitali jaetaan osallistujamäärästä riippumatta. Suomen Kennelliitto myöntää voittaneelle koiralle SM-arvon vain, mikäli lajiin/sarjaan on osallistunut vähintään kuusi (6) koiraa.