TOKO:n (tottelevaisuus) ylituomarikoulutus vuonna 2022

10.01.2022 ǀ SPKL

TOKO:n (tottelevaisuus) ylituomarikoulutus vuonna 2022:

Alustavat päivämäärät: 26.–27.2., 19.–20.3. ja 15.–16.4.2022
Hakemukset viimeistään 28.1.2022 osoitteella toko@palveluskoiraliitto.fi

Kurssin alussa pidetään valintakoe/alkutentti, jossa tarkistetaan seuraavien aineistojen hallinta:
• Ylituomarikurssi I
• Koetoimitsijoiden ja liikkeenohjaajien aineisto
• TOKO sääntöjen ja koeohjeiden tuntemus
• Valintakoe / alkutentti on läpäistä erittäin hyvin tiedoin.

Vaatimukset koulutukseen osallistuville:
• Vähintään 18 vuoden ikä
• Oltava yleistä luottamusta nauttiva ja luonteensa ja arvostelukykynsä puolesta tähän tehtävään sopiva
• Omattava luontaisia taipumuksia ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään
• Omattava hyvä suullinen ja kirjallinen esitystaito
• Pystyttävä koetoimihenkilöiden koulutukseen
• Oltava pätevöity tottelevaisuuskokeen koetoimitsija sekä toiminut aktiivisesti tottelevaisuuskokeiden koetoimitsijana
• Oltava voimassa oleva liikkeenohjaajapätevyys ja omattava kattava kokemus liikkeenohjauksesta, myös EVL:stä
• Oltava koulutusohjaajakoulutus ja kokemusta koulutusohjaajana toimimisesta, myös EVL:ssä
• Oltava kilpaillut tuloksekkaasti TOKO:ssa; vähintään siirto-oikeus voittajaluokkaan (1 palkinto)
• Oltava suoritettuna ylituomareiden peruskurssi (Ylituomarikurssi 1)
• Täytettävä Kennelliiton asettamat jäsenyysvaatimukset (Kennelliiton ja Kennelliiton jäsenyhdistyksen jäsenyys)
• Kennelyhdistyksen, rotua harrastavan yhdistyksen tai rotujärjestön suositus, jonka tulee sisältää selvitys ehdokkaan sopivuudesta ylituomariksi ja perehtyneisyydestä tokotoimintaan.
• Mikäli yhdistys suosittelee useampaa henkilöä tuomarikurssille, tulee puoltojärjestys mainita.
• Palveluskoiraliiton suositus. Mikäli on useampi hakija, tulee Palveluskoiraliiton laittaa hakijat puoltojärjestykseen
• Hakemuksen liitteeksi voi pyytää lausuntoja mm. kennelpiiriltä sekä muilta tahoilta.

Hakumenettely:
• Hakijan tulee lähettää vapaamuotoinen hakemus liitteineen (kopio YT1-kortista, yhdistyksen suositus, muut lausunnot sekä kopiot toimitsijakorteista /ote Virkusta.
• Hakijan tulee laatia vapaamuotoinen hakemus, jossa kertoo mm. harrastuksistaan sekä tavoitteistaan koira- ja TOKO-harrastajana sekä muusta relevantista toiminnastaan (noin 2x A4).
• Hakemukseen on liitettävä CV, jossa on yhteenveto toiminnasta TOKOn parissa ja em. vaatimusten täyttymisestä
CV:ssä tulee mainita mm.

• niiden koirien nimet ja rek. tiedot, joita on kouluttanut ja joiden kanssa on kilpailut sekä saavutukset kilpailijana,
  • toiminta kouluttajana ja valmentajana sekä
  • toiminta (aktiivisuus) koulutus- ja liikkeenohjaajana sekä koetoimitsijana.
  • muut mahdolliset ansiot.

Vaatimusten tulee olla täytetyt ennen kuin hakuaika umpeutuu.

Mikäli ylituomarikurssi 1 (YT-1) on suorittamatta, tulee haun yhteydessä ilmoittaa, milloin sen aikoo suorittaa. Yksi YT-1 kurssi on helmikuussa. Siihen tulee pikaisesti ilmoittautua, sillä kurssilla on rajoitettu osanotto. TOKO-ylituomarikurssia ei voi aloittaa, ellei täytä kaikkia vaatimuksia.

Mikäli YT1 kurssin on suorittanut v. 2019 tai aiemmin tai mikäli koulutusohjaajakurssit ovat suorittamatta, ottakaa yhteyttä.

Valinnassa otetaan huomioon hakijan TOKO-harrastuksen laatu ja laajuus, kilpailukokemus sekä alueellinen tuomaritarve. Kurssille hyväksytään maksimissaan 12 henkilöä.

Kurssin päätteeksi on loppukoe, joka käsittää teoriaosuuden ja käytännön arvosteluosuuden. Kurssin ja loppukokeen jälkeen on harjoitusarvosteluja tottelevaisuuskokeissa, jotka suoritettuaan tulee suorittaa hyväksytysti koearvostelu tuomarikollegiolle.

Suoritettuaan TOKO:n ylituomarikurssin hyväksytysti, tulee osallistua ns. kurssinjohtajakoulutukseen ennen kuin voi toimia kurssinjohtajana virallisissa TOKOon liittyvissä kursseissa [kuten liikkeenohjaaja-, koetoimitsija- ja koulutusohjaajakurssit (arkitottelevaisuus/kilpatottelevaisuus)].

Kurssimaksu: 200 €

Lisätiedustelut:
Carina Savander-Ranne
Kirjallisesti toko@palveluskoiraliitto.fi tai puhelimitse.