Suojelulisenssin hakeminen

01.09.2021 ǀ SPKL

Kilpailijalla tulee olla Palveluskoiraliiton suojelulisenssi osallistuakseen Virkusta löytyviin suojelulajien kokeisiin.

Palveluskoiraliiton suojelulisenssiä haetaan sähköisesti Virkussa https://www.virkku.net/index.cfm

Ohjeissa on toimintaohje hakijalle, jolla on aiemmin myönnetty suojelulisenssi sekä ohjeet hakijalle, jolla ei ole aiemmin myönnettyä suojelulisenssiä.

Ohje löytyy täältä.

Lisenssin myöntämisen edellytyksiä ovat:

- Suomen Kennelliiton, Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton huhtikuussa 2021 järjestämään webinaariin osallistuminen, tai

- Palveluskoiraliiton eettisen verkkokurssin hyväksytty suorittaminen, tai

- Saksanpaimenkoiraliiton eettisen koulutuksen hyväksytty suorittaminen.

Yllä mainittujen lisäksi edellytyksenä on Palveluskoiraliiton tai Saksanpaimenkoiraliiton eettisen sitoumuksen allekirjoittaminen.

Henkilöllä, jolle ei aiemmin ole myönnetty Palveluskoiraliiton tai Saksanpaimenkoiraliiton suojelulisenssiä, on oltava käyttäytymiskoe (BH) hyväksytysti suoritettuna itse kouluttamallaan koiralla, jolla on oikeus kilpailla palveluskoirakokeissa.

Suojelulisenssiä hakevan henkilön on oltava Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen ja henkisiltä ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan suojelukoiran koulutukseen ja hallintaan soveltuva.

Palveluskoiraliiton suojelulisenssin anominen on edelleen hakijalle maksutonta. Lisenssi on voimassa toistaiseksi.

LISÄYS 2.9. Usein kysyttyä suojelulisenssihakemuksesta:

Mistä löydän tiedon suorittamastani eettisestä koulutuksesta?
Suorittamasi eettisen koulutuksen kurssitiedot löydät Virkusta kohdasta ”Omat tiedot” -> ”Osallistumiset kursseille”.

Mistä löydän tiedon milloin olen allekirjoittanut eettisen sitoumuksen?
Kun olet allekirjoittanut Visma Signissa sitoumuksen niin sen jälkeen tulee teksti ” Asiakirja 'SPKL Eettiset ohjeet ja sitoumus allekirjoitettu’ ” ja siitä valintamahdollisuus ”Lataa asiakirja” josta asiakirjan voi ladata itselleen talteen.
Tuossa asiakirjassa jokaisen sivun alareunassa on elektronisen allekirjoituksen tunniste sekä viimeisellä sivulla allekirjoittajan nimi ja allekirjoituksen ajankohta.

Kenen tiedot merkitsen harrastuksestani lisätietoja antaa-kohtaan?
Mieluiten harjoittelusta vastaavan maalimiehen yhteystiedot, mutta tarvittaessa myös tuomarin tai muun luotettavan henkilön tiedot.

Mistä löydän aikaisemmin myönnetyn suojelulisenssini numeron?
Lisenssin numero löytyy ylälaidan valikon ’Omat tiedot’ kautta, Omat tiedot -näkymän oikeasta laidasta.

Täytäthän hakemuksen huolellisesti ja tarkastat, että tiedot ovat oikein ennen kuin lähetät hakemuksen. Mikäli hakijan tiedoissa on korjattavaa, tarvittavat kohdat korjataan valikon ’Omat tiedot’ kautta.
Hakija vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja paikkansapitävyydestä. Oikein täytetty hakemus etenee käsittelyssä ripeästi kun puolestaan puutteellisia tai virheellisiä tietoja sisältävien hakemusten lisäselvitys vie aikaa. Täyttämällä siis hakemuksen huolellisesti nopeutat hakemuksesi käsittelyä.