Palveluskoiraliitto ei hyväksy koiriin kohdistuvaa väkivaltaa

13.10.2022 ǀ SPKL

Palveluskoiraliitto ei hyväksy koiriin kohdistuvaa väkivaltaa. Julkisessa keskustelussa on tuotu esiin kysymyksiä, miksi Palveluskoiraliitto ei puutu niiden harrastajien toimintaan, joita kohtaan on esitetty epäilyjä epäeettisestä koirankoulutuksesta.

Suomessa toimitaan oikeusvaltioperiaatteiden mukaisesti ja noudatetaan yleistä syyttömyysperiaatetta: ”Jokaista rikoksesta syytettyä on pidettävä syyttömänä, kunnes hänen syyllisyytensä on laillisesti näytetty toteen.” (Euroopan ihmisoikeussopimus, 6. artikla, 2. kohta)

Henkilöllisyyksien selvittäminen, syyteharkinta, mahdolliset syytteet ja tuomiot ovat viranomaisten tehtäviä. Palveluskoiraliitto ei voi asettaa seuraamuksia tapauksissa, joissa oikeudellinen prosessi on kesken. Vain todennettujen tuomioiden perusteella liitto voi määrittää sääntöihinsä perustuvia seuraamuksia.

Palveluskoiraliiton nykysääntöjä on tarkasteltu huolellisesti konsultoiden lakiasioiden asiantuntijoita. On todettu, että sääntömuutokselle on tarvetta, ja muutostyö on aloitettu osana liiton strategiatyötä. Sääntöuudistuksessa tullaan huomioimaan ne mahdollisuudet, joilla voidaan määrittää seuraamuksia mm. epäeettiseen toimintaan todennetusti syyllistyneelle henkilölle. Sääntömuutosprosessi vaatii aikansa, mutta työ on käynnissä.