Palveluskoiraliiton jäsenyysvelvoite kaikkien lajien koejärjestäjille vuoden 2025 alusta

13.12.2023 ǀ SPKL

Vuoden 2025 alusta lähtien kaikkien Palveluskoiraliiton hallinnoimia koe- ja kilpailulajeja järjestävien yhdistysten tulee olla Palveluskoiraliiton jäseniä. Jäsenvelvoite ei koske luonnetestien ja MH-luonnekuvausten järjestäjiä.

Siirtymäaikana on vuosi 2024, jäsenvelvoite astuu voimaan 1.1.2025.
Siirtymäaikana yhdistyksiltä, jotka eivät ole Palveluskoiraliiton jäseniä, veloitetaan korotettu koe- ja häntärahamaksu. Jäsenyhdistysten maksut ovat 5 euroa tapahtumaa kohti ja 4,50 euroa jokaista osallistuvaa koiraa kohti.
Muut yhdistykset (ei-jäsenyhdistykset) maksavat 8 euroa tapahtumaa kohti ja 7 euroa jokaista osallistuvaa koiraa kohti.
Maksujen suuruus määräytyy sen mukaan, onko yhdistyksen jäsenyys voimassa koepäivänä.

Liiton uudet säännöt tulivat voimaan 22.9.2023.

Kaikki Palveluskoiraliiton jäsenyhdistykset halutaan tasaveroiseen asemaan.

Tähän asti yhdistyksen on pitänyt kuulua Palveluskoiraliittoon, jos se on järjestänyt palvelus- tai pelastuskoirakokeita. Avoimien lajien kokeiden järjestäjiltä tätä ei ole vaadittu, koska säännöt eivät aiemmin sallineet yhdistyksen jäsenyyttä Palveluskoiraliitossa, jos se ei lisäksi harrastanut palvelus- tai pelastuskoiralajeja. Uusien sääntöjen mukaan jäseniksi voidaan ottaa myös muita kuin palvelus- ja pelastuskoiralajeja harrastavia yhdistyksiä.

Uusien sääntöjen mahdollisuus määrätä sanktioita epäeettisestä käyttäytymistä toteutuu vain, jos kaikki koejärjestäjät ovat liiton jäseniä. Ulkopuolisten järjestämissä tapahtumissa havaittuihin rikkeisiin liitto ei voi puuttua.

Palveluskoiraliiton jäsenenä yhdistykset pääsevät vaikuttamaan liitossa päätöksentekoon. Mitä enemmän jäseniä yhdistyksellä on, sitä enemmän ääniä sillä on käytössään, enintään kuitenkin viisi.

Jäsenmaksut määrätään Palveluskoiraliiton syyskokouksessa.
Syyskokouksessa 11.11.2023 Palveluskoiraliiton hallitus esitti, että jäsenmaksut säilytetään ennallaan: jäsenmaksu 3,00 euroa / yhdistyksen jäsen, kuitenkin vähintään 60,00 euroa ja enintään 600,00 euroa.
Kokous päätti, että vuoden 2024 jäsenmaksut ovat seuraavat: jäsenmaksu 3,00 euroa / yhdistyksen jäsen, kuitenkin vähintään 60,00 euroa ja enintään 600,00 euroa.

Palveluskoiraliiton jäsenyydestä lisää https://www.palveluskoiraliitto.fi/palveluskoiraliitto-ry/jasenyys.html

Aiheesta lisää Palveluskoirat-lehdessä 4/2023.