Palveluskoiraliiton eettiset koulutukset

06.04.2022 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton eettisiin verkkokoulutuksiin saavat vapaaehtoisesti osallistua kaikki halukkaat eli etusijoja koulutukseen osallistumiselle ei ole.

• Eettinen verkkokoulutus tapahtuu ItsLearning-verkkokoulutusalustalla, ja aikaa kurssin suorittamiseen on kaksi viikkoa.
  • Kevään aikana eettisen koulutuksen verkkokoulutuksia on tarjolla kahden viikon välein.
  • Koulutukseen otetaan korkeintaan 50 osallistujaa/koulutus.
  • Eettiseen koulutukseen ilmoittaudutaan suoraan Virkussa.

Eettiseen sitoumukseen sitoutuminen tapahtuu jatkossa Virkussa, tästä tulee tarkemmat ohjeet vielä myöhemmin.

Suomen Palveluskoiraliitto ry:n eettisiin ohjeisiin ja eettisen sitoumukseen pääset tutustumaan https://www.palveluskoiraliitto.fi/media/ajankohtaista/spkl-eettiset-ohjeet-ja-sitoumus.pdf

Eettisen koulutuksen suorittaminen sekä eettiseen sitoumukseen sitoutuminen on tällä hetkellä edellytyksenä suojelulisenssiä hakeville:
Suojelulisenssin myöntämisen edellytyksiä ovat:

- Suomen Kennelliiton, Palveluskoiraliiton ja Saksanpaimenkoiraliiton huhtikuussa 2021 järjestämään webinaariin osallistuminen, tai
- Palveluskoiraliiton eettisen verkkokurssin hyväksytty suorittaminen, tai
- Saksanpaimenkoiraliiton eettisen koulutuksen hyväksytty suorittaminen.

Yllä mainittujen lisäksi edellytyksenä on Palveluskoiraliiton tai Saksanpaimenkoiraliiton eettisen sitoumuksen allekirjoittaminen.

Henkilöllä, jolle ei aiemmin ole myönnetty Palveluskoiraliiton tai Saksanpaimenkoiraliiton suojelulisenssiä, on oltava käyttäytymiskoe (BH) hyväksytysti suoritettuna itse kouluttamallaan koiralla, jolla on oikeus kilpailla palveluskoirakokeissa.

Suojelulisenssiä hakevan henkilön on oltava Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen ja henkisiltä ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan suojelukoiran koulutukseen ja hallintaan soveltuva.