Palveluskoiraliiton eettiset koulutukset

12.12.2023 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton eettinen koulutus tulee vuonna 2024 velvoittavaksi kaikille uusille toimihenkilöille liiton alaisissa lajeissa. Toimihenkilöitä ovat pätevyyden vaativien vapaaehtoistehtävien hoitajat, kuten esimerkiksi tuomarit, koetoimitsijat, liikkeenohjaajat, koulutusohjaajat ja kilpailuavustajat.

Kaikkien Palveluskoiraliiton hallinnoimien lajien koetoimitsijoiden tulee suorittaa eettinen koulutus vuoden 2024 aikana hyväksytysti voidakseen jatkaa koetoimitsijana toimimista vuonna 2025.

HUOM: Vuosien 2021, 2022 tai 2023 aikana hyväksytysti suoritettu Palveluskoiraliiton eettinen koulutus on jatkossakin voimassa. Mikäli koetoimitsijalla on jo suoritus eettisestä koulutuksesta, koulutusta ei siis tarvitse suorittaa uudelleen vuonna 2024.

Myöhemmässä vaiheessa eettinen kouluttautumisvelvoite laajennetaan koskemaan lisenssinhaltijoita.

Toisin kuin kolmen edellisen vuoden (2021, 2022 ja 2023) aikana, eettinen koulutus ei jatkossa ole täysin ilmainen, vaan sen suorittamisesta peritään osallistumismaksuna 20 euroa/osallistuja. Koulutuksen sisältöä uusitaan ja monipuolistetaan ja koulutus siirretään uudenlaiselle, käyttäjäystävälliselle verkko-oppimisalustalle. Osallistumismaksu otetaan käyttöön näiden toimien valmistuttua. Asiasta tiedotetaan erikseen myöhemmin. Osallistumismaksu kattaa koulutuksesta aiheutuvia kustannuksia.

Palveluskoiraliiton eettiset koulutukset löytyvät Virkun kurssikalenterista ja niihin ilmoittaudutaan suoraan Virkussa https://www.virkku.net/ -> "Kurssit".

Aiheesta lisää Palveluskoirat-lehden numerossa 4/2023.