Metsästyslaissa tarkoitettujen koirien koe- ja koulutuslupien hakeminen Suomen riistakeskukselta uudistuu - koskee myös viestikoirien harjoittelua ja viestikokeita

17.12.2020 ǀ SPKL

Metsästyslaissa tarkoitettujen koirien koe- ja koulutuslupien hakeminen Suomen riistakeskukselta uudistuu.
Huomaattehan, että palveluskoiratoiminnan osalta tämä koskee myös viestikoirien harjoittelua ja viestikokeita.

Viestikokeessa maaston käytöstä tulee myös ilmoittaa Suomen Riistakeskukselle. Viestikokeen järjestävä yhdistys ilmoittaa koepäivät kennelpiirille, joka anoo luvat Riistakeskukselta. Kunkin kennelpiirin lupakäytännöstä tulee kysyä koepaikkakunnan kennelpiirin sihteeriltä. (Palvelus- ja pelastuskoirakokeiden järjestämisohjeen sivulla 8)

Tästä eteenpäin luvat voidaan hakea Suomen riistakeskuksen Oma riista – palvelun kautta ja riistakeskus toivookin, että tätä mahdollisuutta aletaan mahdollisimman suuressa laajuudessa käyttää.

Suomen riistakeskus järjestää asiasta webinaarin 20.1.2021, varsinainen kutsu lähetetään myöhemmin. Tilaisuudessa opetellaan hakemuksen tekeminen Oma riista - ympäristössä sekä käydään läpi muita lupakäytäntöihin ja säännöksiin liittyviä asioita. Tietysti myös keskustellaan muustakin asiaan liittyvästä.

Riistakeskus ystävällisesti pyytää kennelpiirejä viestimään tästä asiasta niille oman toimialueensa yhdistyksille, jotka ovat lupaosakkaina aiemmissa päätöksissä olleet. Riistakeskus myös toivoo, ettei uusia hakemuksia tehtäisi ennen kuin asiaan on yhdessä kouluttauduttu.

Lisätietoja asiasta antaa Suomen riistakeskuksen riistapäällikkö Jyri Rauhala
puhelimitse 029 431 2201 ja sähköpostitse jyri.rauhala@riista.fi