Koulutusohjaajakoulutus on uudistumassa

13.09.2023 ǀ SPKL

Koulutusohjaajakoulutus uudistuu

Koirankouluttajakurssi sekä koulutusohjaajakoulutus kokevat uudistuksen ja tavoitteena on saada koulutus kaikkien halukkaiden saataville. Palveluskoiraliiton hallinnoima koulutus kokee ison muutoksen lähiaikoina. Muutoksessa lähtökohta oli se, että olipa harrastettava koiraurheilulaji mikä tahansa, kouluttamisen perusperiaatteet ovat samat.

Koulutusuudistuksesta tullaan keräämään palautetta ja kehitystyötä jatketaan tarpeen vaatiessa, koulutuspolun ja koulutuksen yksityiskohtia hiotaan.

Koirankouluttajakurssista on tehty verkkoversio, joten jatkossa kaikki halukkaat voivat suorittaa kurssin verkkokurssina. Kurssilta osallistujat saavat tietoa koiran peruskoulutuksesta ja liiton hallinnoimista koiraharrastuslajeista. Koirankouluttajakurssi on tarkoitus suorittaa itsenäisesti. Kyseinen kurssi toimii myös tukena uusille ja vanhoille koulutusohjaajille, jotka voivat ohjata kurssille yhdistysten koulutuksiin hakeutuvia uusia koiranomistajia saamaan lisäoppia. Kun kaikilla koulutettavilla on teoriatasolla samanlainen pohja, se helpottaa ja nopeuttaa usein käytännön koulutuksen etenemistä. Koirankouluttajakurssille voi osallistua matalalla kynnyksellä. Se soveltuu hyvin vaikkapa pentua vasta harkitseville, joten tässä vinkki myös kasvattajille, jotka haluavat ohjata pennunostajiaan koiraharrastuslajien pariin.

Uusi koulutusohjaajakurssi pilotoidaan syksyllä 2023. Koulutusohjaajakoulutukseen on edelleen tietyt osaamisvaatimukset. Koulutukseen sisältyvä verkko-osio sisältää itsenäisesti suoritettavia tehtäviä sekä erilaisia ryhmä- ja pohdintatehtäviä. Lisäksi kurssiin kuuluu oman koulutuksen videoimista ja analysointia. Vankan teoriakoulutuksen jälkeen koulutusohjaajiksi haluavat suuntaavat lajikohtaisesti käytännön koulutukseen, jotka ovat lähiopetusta. Käytännön koulutuksen lisäksi kurssin suoritukseen kuuluvat omassa yhdistyksessä suoritettavat käytännön harjoittelut. Koulutusohjaajakurssikokonaisuuden hyväksytyn suorittamisen jälkeen pätevöityy lajinsa koulutusohjaajaksi (PK-lajien tai PEKO-lajien tai tokon tai rally-tokon tai koiratanssin koulutusohjaajaksi.)

Koirankouluttajakurssilla ja koulutusohjaajakurssilla korostetaan koirakoulutuksen eettisyyttä ja tuodaan eettistä näkökulmaa esille käytännönläheisellä tavalla. Palveluskoiraliiton saamien kurssipalautteiden ja keskusteluiden perusteella on havaittu, että koulutusohjaajien parissa toivotaan esimerkkejä siitä, millaista on koiralähtöinen koulutus. Alkavia kursseja voi seurata syksyn aikana Virkusta.