Koirauinti Palveluskoiraliiton hallinnoitavaksi

01.04.2022 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton hallinnoimat lajit lisääntyvät, sillä koirauinti tulee Palveluskoiraliiton hallinnoimaksi lajiksi.
Päätös astuu voimaan välittömästi ja siirtymäaikaa on kaksi vuotta.

Koirauinti on todella suosittu harrastuslaji ja tämä laji on jo pitkään haluttu viralliseksi koe- ja kilpailumuodoksi. Keskusteluja lajin tulevaisuudesta sekä säännöistä on käyty Suomen Palveluskoiraliiton ja Suomen Koirauintiliiton välillä jo kahden vuoden ajan ja nyt asioissa on saavutettu päätökset.

Koirauintiliiton puheenjohtaja Raili Palla on erittäin mielissään siitä, että laji saa nyt ansaitsemansa lajistatuksen. Palveluskoiraliiton toimistopäällikkö Maarit Saarto korostaa, että nyt ollaan tekemässä koiraurheilussa merkittävää historiallista käännettä.

Virallisten koirauintikilpailujen säännöt julkaistaan lähipäivinä Virkussa (www.virkku.net)

Koirauinti edellyttää jatkossa lisenssin, lisenssiin sisältyy tapaturmavakuutus koiran ohjaajalle. Koirauinnin lisenssivaihtoehdot ovat kilpailulisenssi ja vapaa-ajanharrastuslisenssi.

Koirauinnin kilpailulisenssi mahdollistaa osallistumisen jatkossa virallisiin koirauintikilpailuihin, joissa matkoina ovat:

• 50 metrin vapaauinti ja
  • 100 metrin vapaauinti
  • myös koirauinnin joukkuekilpailuun osallistuminen (5 * 100 metrin vapaauinti) edellyttää kilpailulisenssin hankkimista

Koirauintikilpailut tulevat Virkun (www.virkku.net) koe- ja kilpailukalenteriin ja niihin ilmoittaudutaan Virkussa kuten muihinkin kokeisiin.

Koirauinnin kilpailulisenssin hinta on 40 euroa kalenterivuodessa.

Myös vapaa-ajan koirauinti edellyttää voimassa olevan koirauintilisenssin. Koirauimaloissa edellytetään jatkossa, että uimaan saapuvalla koiralla on voimassa uintilisenssi.
Vapaa-ajan koirauintilisenssin hinta on 50 euroa kalenterivuodessa.