Koiran lukemisen taito -luentotallenne

05.10.2021 ǀ SPKL

"Koiran lukemisen taito" -etäluennon tallenne ja ohje sen katsomiseksi on lähetetty kaikille luennolle Lyytissä 9.9. ilmoittautuneille.
Mikäli et ilmoittautunut etäluennolle, mutta haluat tallenteen:
1. Maksa tallenteen hinta Palveluskoiraliiton tilille, tilinumero on FI41 8000 1800 2309 80
Virkku-korttilaisille (eli Virkkuun rekisteröityneille) luentotallenne maksaa 12 euroa, muille 30 euroa.
Kirjoitan maksun VIESTI-kenttään tallenteen ostajan nimi.
2. Lähetä KUITTI maksusta toimistolle (toimisto@palveluskoiraliitto) ja saat paluupostissa ohjeet tallenteen katsomiseksi.

Huomaathan, että tallenne on tekijänoikeuksien suojaamaa, luentomateriaalia ei saa jakaa eikä julkaista ilman tekijän lupaa.

Luennoitsija Katriina Tiira FT on biologi ja eläinten käyttäytymistutkija 20 vuoden kokemuksella. Viimeiset seitsemän vuotta Katriina on tutkinut koirien käyttäytymistä Helsingin yliopistossa.

LUENNON ESITTELY:
Koiranlukutaito on tärkeä taito jokaiselle koiran omistajalle. Hyvän koiralukutaidon avulla voidaan jopa
välttää koiran puremia, koira-tappeluita, ja se edistää merkittävästi omaa ymmärrystäsi koirasi käytöksestä.

Luennolla käydään läpi kuva- ja videomateriaalin avulla koiran elekieltä, signaaleja sekä taustalla olevaa tunnetilaa. Mitä on rauhoittavat signaalit ja miltä ne näyttävät? Entä miten jännitys näkyy koiran kehossa, tai miten koira varoittaa? Miten kasvatat omaa koiranlukutaitoa? Monesti rodut eroavat siinä, miten helppo koiran elekieltä on lukea, ja saattaa olla, että uuden rodun saapuessa taloon kokenutkin koiranlukija on uuden haasteen edessä.

Luento on toteutettu yhteistyössä Agria Eläinvakuutuksen kanssa.