Kansallisten palveluskoirakoelajien koe- ja lajiohjemuutosesitykset käsiteltävänä Kennelliitossa

11.04.2024 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton esitys kansallisten palveluskoirakoelajien koe- ja lajiohjemuutoksista on käsiteltävänä Kennelliitossa. Kennelliiton hallituksen nimeämä Koirien hyvinvointityöryhmä valmistelee oman lausuntonsa Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnalle 26.4. mennessä. Koe- ja kilpailutoimikunta käsittelee muutosesitykset ja siihen liittyvät lausunnot kokouksessaan 6.5.2024.

Koe- ja lajiohjeiden voimassaolon vahvistaa Kennelliiton hallitus.

Koeanomukset

Koeanomukset tulee tehdä voimassa olevien lajiohjeiden mukaisesti. Koeanomuksessa voi tällä hetkellä olla vain A-tottelevaisuus.

Anottuihin ja myönnettyihin kokeisiin, joissa ilmoittautuminen ei ole alkanut, voi myöhemmin täydentää B-tottelevaisuuden. Myönnettyjä kokeita, joiden lisätiedoissa on maininta B-tottelevaisuudesta, ei tarvitse anoa uudelleen.

Anomisohjeiden muutoksista tiedotetaan erikseen.

Koe- ja lajiohjeen muutokset

Palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyviin koe- ja lajiohjeisiin on tehty pienimuotoisia tarkennuksia koskien yleisiä ohjeita.

Etsintäkokeen suoritusohjeisiin on tehty seuraava tarkennus:
- Esineen paikkaa ruudussa ei voi vaihtaa. Mikäli käytetään useampaa ruutua, voi esineen paikka vaihdella ruutujen välillä. (Esineen paikkaa voi ruudussa vaihdella.)

Valjakkohiihdon lajiohjeisiin on tehty seuraavat muutosehdotukset:

• osallistumisoikeutta koskevat tarkennukset. Lisäykset lihavoidulla, muutokset lihavoidulla ja kursivoidulla, poistetut yliviivattu.

• Koira saa osallistua kokeessa ainoastaan yhteen sarjaan, lukuun ottamatta valjakkoviestiä ja sprinttisarjoja. Ohjaaja voi osallistua kokeeseen kahdella koiralla, jos se koejärjestelyiden puolesta on mahdollista. (Ohjaaja sekä koira saavat osallistua kokeessa ainoastaan yhteen sarjaan ja ohjaaja saa ohjata kokeessa vain yhtä koiraa, lukuun ottamatta valjakkoviestiä ja sprinttisarjoja.)
    • Lisäys: Sama ohjaaja tai koira voi osallistua valjakkoviestiin vain kerran / tapahtuma. Valjakkoviestille joukkueita voivat ilmoittaa Palveluskoiraliiton jäsenyhdistykset.
    • Ohjaaja ja koira saavat osallistua saman päivän aikana ainoastaan yhden yhdistyksen/järjestön kokeisiin ja ohjaaja voi edustaa yhdessä kokeessa vain yhtä yhdistystä/järjestöä (myös kokeessa, joka järjestetään kahtena päivänä).
    • matkat kaikissa sarjoissa 5-10 km. Kilpailun järjestäjän ilmoittama matka on kokeen virallinen matka riippumatta erilaisista mittaustavoista.
    • Viestijoukkue saa olla ns. sekajoukkue, eli siinä voi olla sekä miehiä että naisia. Samoin nuorten osallistuminen viestijoukkueeseen on sallittu.

Lisäksi palveluskoirakoesääntöihin liittyviin ohjeisiin toimihenkilöistä on tehty tarkennuksia toimihenkilöoikeuksien ja -pätevyyksien säilyttämisen, poistamisen ja palauttamisen sekä kurssien järjestämisen osalta.