IPO-sääntöjen käyttöönotto ja kansallisten palveluskoirakoelajien tottelevaisuuden sitominen IPO-säännön B-osaan vuoden 1989 alusta

07.04.2023 ǀ SPKL

Suomen Palveluskoiraliitto ry:n hallitus on 9.6.1988 ja 1.8.1988 kokouksissaan tehnyt päätöksen IPO-sääntöjen käyttöönotosta kansallisten palveluskoirakoelajien tottelevaisuusosuudessa. Asia on päätetty käsitellä liiton ylimääräisessä yleiskokouksessa 27.8.1988.

Kutsu ylimääräiseen yleiskokoukseen on julkaistu Palveluskoirat-lehden numerossa 4/88.

Ote Palveluskoirat-lehdessä julkaistusta hallituksen ilmoituksesta:
IPOoon siirrytään kevätkilpailukautena 1989 siten, että suojelu siirtyy siihen kaikilta osin. Muut maastolajit säilytetään periaatteessa entisellään, mutta kaikki tottelevaisuus siirtyy kokonaan IPOoon. Perustettiin työryhmä, jonka tehtävänä on pisteyttää kotimaiset maastolajit sopimaan IPOoon ja tehdä tarvittavat muutokset niiden arvosteluohjeisiin.

27.8.1988 järjestetyssä ylimääräisessä yleiskokouksessa asiasta on keskusteltu ja äänestyksen jälkeen päätetty hyväksyä Heikki Saastamoisen esitys:

”SPKL:n hallituksen esitys lisäyksellä: ampuminen/luonnekoe voidaan järjestää ryhmässä, mikäli järjestelytoimenpiteet niin vaativat.”

Mainitun lisäyksen perusteena on se, että tuolloin kokeessa saattoi olla yli 100 koirakkoa, mikä olisi tarkoittanut yli 200 laukausta, mikäli jokaiselle koiralle olisi ammuttu erikseen.

Suomen Kennelliitto ry:n hallitus hyväksyi yllä mainitun päätöksen kokouksessaan 5.9.1988. Säännöt hyväksyttiin astumaan voimaan 1.1.1989 siten, että kotimaiset maastolajit säilytetään. Pisteytys muuttui vastaamaan kansainvälistä käytäntöä (tottelevaisuus 100 p., maasto 200 p.).

Päätösten myötä IPO-sääntöihin on siirrytty kevätkautena 1989 siten, että suojelu siirtyi siihen kaikilta osin ja muut maastolajit (ns. kansalliset palveluskoirakoelajit) tottelevaisuuden osalta.