Haku Virta-tarkastajakoulutukseen

14.02.2024 ǀ PEKO

Suomen Pelastuskoiraliitto (SPeKL) ja Suomen Palveluskoiraliitto (SPKL) pyytävät hakemuksia Virta-tarkastajakoulutukseen.

Koulutetut Virta-tarkastajat osallistuvat molempien liittojen yhdistysten Virta-tarkastusten tarkastamiseen yhdessä viranomaisen ja hälytysryhmän edustajan kanssa. Virta-tarkastajan työ vaatii ennakkosuunnitelmien työstämistä yhdessä järjestäjän kanssa, yhteistoimintaa viranomaisen kanssa, kiinnostusta tarkastuksessa olevan koirakon toimintaan, palautteen antoon ja toiminnan kehittämiseen sekä halua ja kykyä osallistua tarkastuksiin eri yhdistyksissä. Virta-tarkastajana toimiminen edellyttää hyvää fyysistä kuntoa.

Tarkastajakoulutukseen hakijoiden vaatimukset:
SPKL:n jäsenyhdisten jäseniltä tuomarikoulutus (Peko-T tai IPOR raunio & jälki & haku) tai ryhmänjohtajakoulutus
SPeKL:n jäsenyhdistysten jäseniltä testaajaoikeudet sekä hausta että jäljeltä

Kaikilta hakijoilta vaaditaan
- kokemusta oman koiran kouluttamisesta hälytysryhmään asti sekä toiminnasta etsinnöissä.
- kokemusta Virta-tarkastusten järjestämiseen osallistumisesta ja/tai arvioimisesta
- halua ja kykyä tarkastaa eri yhdistyksissä
- hakijan oman yhdistyksen tai liiton suositus (erillinen liite toimitettava)
- siviilitausta työstä, jossa suoritetaan arviointeja (esim. opettaja) on etu muttei vaatimus.

Hakemukseen on kirjattava hakijan nimi, osoite, jäsenyhdistys sekä perustelut vaatimusten täyttymiseen. Erilliset vapaamuotoiset vastaukset vaaditaan myös seuraaviin aiheisiin:
- miksi haluat Virta-tarkastajaksi?
- kerro pelastuskoiratoimintaan liittyvästä taustastasi sekä -osaamisestasi
- kerro vahvuutesi toimia Virta-tarkastajana

Koulutettavien valinnassa huomioidaan myös alueellinen sijainti.

Hakemukset puoltoineen toimitetaan oman jäsenyhdistyksen kattojärjestöön (SPeKL tai SPKL):

Palveluskoiraliiton hakijat ilmoittautuvat Lyyti-lomakkeella: https://www.lyyti.fi/questions/5d99099954 viimeistään keskiviikkona 28.2.2024.

HUOM: LYYTI-HAKEMUS ON TEHTÄVÄ, VAIKKA OLISIT AIKAISEMMIN ILMOITTANUT HALUKKUUDESTASI TARKASTAJAKOULUTUKSEEN!

Hakijoille ilmoitetaan koulutukseen pääsemisestä viimeistään 20.3.2024.

Tarkastajakoulutus järjestetään 4/2024 - kevät 2025 välisenä aikana.
Tarkastajakoulutukseen kuuluu
- ennakkotehtävät 1-18.4.2024
- aloitustilaisuus Jyväskylässä 20-21.4.2024
- omatoimiset tarkastuksiin tutustumiset 4-8/2024 (vähintään 2 eri tarkastajalle)