FCI-MM Mondioring-joukkuevalintakriteerit ja haku edustusjoukkueeseen

29.08.2022 ǀ SPKL

FCI Mondioring MM-kilpailut 2022 pidetään 5.-9.10.2022 Espanjassa, Gorliz:ssa.

Edustusjoukkue valitaan FCI-MM -kilpailua ennen kuluvan kauden aikana, arvokilpailuiden (SM, FCI-MM) jälkeen, ts. normaalisti elo-syyskuussa.

Koiranohjaajat ilmoittavat kiinnostuksensa sekä tuloksensa (kopio kilpailukirjasta) SPKL:n Koe- ja kilpailutoimikunnalle viimeistään 14 vrk kauden viimeisten arvokilpailujen jälkeen, kuitenkin viimeistään kuluvan vuoden elokuun viimeisenä päivänä.

Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella: https://www.lyyti.in/mondioring2022

Valituksi tulleen koirakon ohjaajan tulee olla jonkin SPKL-jäsenyhdistyksen jäsen ja olla suorittanut eettinen koulutus ja omistaa SPKL:n myöntämä suojelulisenssi.

SPKL:n Koe- ja kilpailutoimikunta valmistelee esityksen joukkueesta varakoirineen SPKL:n hallituksen seuraavaan kokoukseen.

Pyrkimyksenä on aina nimetä täysi joukkue varakoirineen.

Joukkueeseen valitaan yhdet koirat luokista 1 ja 2 ja luokkaan 3 kulloinkin voimassa oleva päätetty määrä koirakoita (tulee vuosittain FCI:n Mondoring-komissiolta) ja yksi (1) varakoira, joka jää kotiin, jos valituista ei tule poisjääntejä. Luokkaan valinnan edellytyksenä on, että koirakolla on alemmista luokista (luokat 1 ja 2) koulutustunnus ja ylimmästä luokasta 3 vähintään kerran saavutettuna pistemäärä 300 p.

SPKL:n hallitus päättää joukkueen kokoonpanosta Koe- ja kilpailutoimikunnan esityksen pohjalta.

Karsintapisteet ovat koira ja ohjaaja -parikohtaisia, ts. jos ohjaaja vaihtuu kesken kauden, lasketaan kullekin koirakolle eri pisteet.

Koirakot saavuttavat karsintapisteitä kauden kolmen parhaan koesuorituksen perusteella siten, että korkeintaan luokissa 1 ja 2 kolmen koulutustunnuksellisen kokeen pisteet ja luokassa 3 kolmensadan pisteen (300 p) ylittävien kokeiden pisteet lasketaan yhteen (luokka 1 vähintään 160 p., luokka 2 vähintään 240 p. ja Luokka 3 vähintään 300 p). Arvokilpailuissa saavutettujen pisteiden summa kerrotaan korkeammalla kertoimella seuraavasti:

o FCI-MM -kilpailut kertoimella 2
o SM-kilpailut kertoimella 1,5 (jos järjestetään)

Koirakko voi laskea edukseen tuloksia eri luokista samalta kaudelta.

FCI-MM -kilpailujen Cat 3:ssa saavutetut sijat 1.-3. oikeuttavat suoraan valintaan seuraavan vuoden joukkueeseen.

Suomenmestaruuskilpailuihin osallistuminen on pakollista (jos SM järjestetään), jotta koirakko voi tulla valituksi joukkueeseen. Jos koirakolla kuitenkin on esittää suomenmestaruuskilpailuista poisjääntiin hyväksyttävä syy ja koirakon pisteet riittävät valintaan, voi Koe- ja kilpailutoimikunta harkintansa mukaan ehdottaa koirakkoa joukkueeseen.

Tasapisteissä ratkaisevat ensisijaisesti suomenmestaruuskilpailun pisteet, sitten edelliset FCI-MM -edustuspisteet.

Koiran tulee olla rekisteröity FIN-, ER- tai EJ-rekisteriin, ja omistajan tulee olla Suomen Kennelliiton henkilöjäsen.