SPKL-lisenssi käyttöön 1.1.2018 alkaen

26.09.2017 ǀ SPKL

1.1.2018 alkaen koiranohjaajat tarvitsevat SPKL-lisenssin voidakseen kilpailla Suomen Palveluskoiraliiton alaisissa koe- ja kilpailulajeissa. Lisenssi tulee myyntiin joulukuun 2017 aikana ja se hankitaan aina kalenterivuodeksi kerrallaan.

Jokainen SPKL-lisenssin haltija on vakuutettu koe- ja kilpailutilanteissa tapaturman varalta. Lisenssin hintaan sisältyy myös Palveluskoirat-lehden vuosikerta. Lisenssi tulee tarjoamaan koiranohjaajalle erilaisia etuja, joista tiedotetaan tarkemmin loppuvuodesta.

Kilpailulisenssillä pyritään tukemaan koe- ja kilpailutoiminnan tasapuolisuutta lajista riippumatta. Palveluskoiraliitto haluaa myös tarjota kaikkien hallinnoimiensa lajien harrastajille yhtäläiset edut muun muassa vakuutusten osalta.

Lisenssin käyttöönoton jälkeen muut koeosallistumisvaatimukset säilyvät ennallaan. Palvelus- ja pelastuskoirakokeisiin osallistuvan koiranohjaajan on edelleen oltava jonkin Suomen Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen. Palveluskoirakokeiden koetoimitsijoiden ja tuomareiden tulee jatkossakin olla Palveluskoirat-lehden tilaajia, mutta lisenssinhaltijan ei tarvitse tehdä erillistä lehtitilausta.

Lisäksi huomioitavaa SPKL-lisenssissä on, että se ei korvaa suojelulisenssiä. Suojelukokeisiin osallistuvalla koiranohjaajalla tulee edelleen olla myös voimassa oleva suojelulisenssi.

Lisenssivaatimus ei koske seuraavia kokeita tai lajeja: käyttäytymiskoe, kansallinen pelastuskoirakoe, opastuskoe, luonnetesti ja MH-luonnekuvaus.