Lehdessä tiedotettua

20.06.2014 ǀ Palveluskoirat 5/2014

PALVELUSKOIRIEN SM-KILPAILUJEN TUOMARIT
Hallitus on nimittänyt palveluskoirien SM-kilpailujen tuomarit seuraavasti:

Opastuskoe: Kalevi Levänen
Jälkikoe: Jouko Peuhkuri (tottelevaisuus ja maasto), Kari Santikko (tottelevaisuus), Vesa Häkkinen (tottelevaisuus), Eija Koistinen (tottelevaisuus)
Hakukoe: Mika Laaksonen (tottelevaisuus ja maasto), Jani Heinilä (tottelevaisuus ja esineet)
Etsintäkoe: Susanna Fennander ja Ari Kansikas
Viestikoe: Vesa Häkkinen (maasto ja esineet) ja Eija Koistinen (tottelevaisuus ja maasto)
IPO-koe: Harri Laajajärvi (A), Seppo Hursti (B) ja Vesa Laaksonen (C)
Kilpailuavustajat: Rami Leino, Teuvo Koskinen ja Timo Paavola

ULKOMAISTEN KOETULOSTEN RINNASTAMINEN SM-KILPAILUN OSALLISTUMISKRITEEREIHIN
FCI:n palveluskoirarotuisten rotujen MM-kilpailujen tulokset rinnastetaan virallisiin tuloksiin, kun tulokset on saavutettu virallisella IPO-säännöllä läpivietynä.

MONIROTUISET SM-KILPAILUISSA
Monirotuiset koirat eivät saa, Kennelliiton antaman ohjeen mukaan, osallistua SM-kilpailuihin.

PAIKANNUSVÄLINEET PALVELUSKOIRAKOKEISSA
Palveluskoirakokeiden maasto-osuudessa ei ole sallittua käyttää paikannukseen tarkoitettuja välineitä.

TUOMAREIDEN ARVOSTELUOIKEUDET
Mirva Hiltuselle, Kari Nuutiselle, Anni Rytköselle ja Nina Sarkoselle on myönnetty kansallisen pelastushakukokeen koearvosteluoikeus.

VETOVALIONARVO
Vetovalionarvo myönnetään koiralle, joka on vähintään kolme kertaa voittanut vähintään 10 km matkan miesten tai naisten valjakkohiihtoluokissa tai saavuttanut ko. luokassa ajan, joka on enintään 10 % hitaampi kuin voittajalla. Kilpailuluokassa tulee olla vähintään neljä osallistujaa. Tulokset tulee olla saavutettu vähintään kahden eri kilpailukauden aikana. Lisäksi koiralla tulee olla hyväksytysti suoritettu käyttäytymiskoe (PAKK) sekä vähintään laatumaininta "hyvä" näyttelyssä vähintään 15 kk:n iässä. Sääntömuutos tulee voimaan 1.8.2015.

FCI IPOR MM-JOUKKUE
PCI IPOR MM-joukkueeseen on nimetty seuraavat koirakot: bpmn Mecberger Hertta & ohj. Johanna Franzén, nsnu Siipiveikon Hanhenhoukuttelija & ohj. Hanna Laasanen, knu Vassruggens Yngwie Frej & ohj. Heidi Levander ja ssu Black Widow's Jack Nicholson & ohj. Mari Kaislasuo.

TUOMAREIDEN PERUSKURSSIN OSALLISTUMISVAATIMUKSET
Tuomareiden peruskurssin osallistumisvaatimuksena on, että kurssille osallistuva on toiminut kaksi kertaa vastaavana koetoimitsijana palveluskoirakokeessa. Hallitus on kokouksessaan 22.5.2014 tarkentanut tuomareiden peruskurssin vaatimuksiin liittyviä ohjeita seuraavasti: Tuomareiden peruskurssille osallistuvan tulee pystyä todistamaan toimineensa vähintään kaksi kertaa kokeesta vastaavana toimitsijana, joko koetoimitsijakorttiin tehdyillä merkinnöillä tai erillisellä yhdistyksen selvityksellä.

MAALIMIESTOIMINNAN SANKTIOT
Mikäli liiton toimihenkilön voidaan todeta kouluttavan tai testaavan suojelutoimintaan sen rotuisia koiria, joilla ei ole koe- ja kilpailuoikeutta palveluskoirakokeissa, poistetaan henkilöltä Palveluskoiraliiton myöntämät toimitsijaoikeudet.

SUOJELULISENSSI
Suojelulisenssi voidaan myöntää vain koe- ja kilpailuoikeuden omaavan rodun tulosten perusteella.