Suojelulisenssi

24.06.2021 ǀ SPKL

SUOJELULISENSSI
(julkaistu 24.6.2021)

Kaikilla suojelukokeisiin ja osakokeisiin ilmoittautuneilla koiranohjaajilla tulee olla Suomen Palveluskoiraliiton suojelulisenssi, joka kattaa kaikki SPKL:n hallinnoimat suojelulajit.
Lisenssin pitää olla voimassa ilmoittauduttaessa suojelukokeeseen (IGP/MR).
Muutos tulee voimaan 1.9.2021, siihen asti ovat vanhat suojelulisenssit voimassa.

Vaatimukset lisenssin saamiseksi:
• Henkilön tulee olla Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen.
• Henkilön tulee olla henkisiltä sekä fyysisiltä ominaisuuksiltaan suojelukoiran koulutukseen ja hallintaan soveltuva ja hänen on suhtauduttava vastuullisesti yleiseen koiranpitoon.
• Henkilöllä tulee olla vähintään käyttäytymiskoe (BH) suoritettuna, joko nykyisellä tai jollakin aikaisemmin omistamallaan/hallitsemallaan palveluskoirarotuisella koiralla.
• Henkilön on osallistunut eettiseen webinaariin huhtikuussa 2021 ja hyväksynyt eettisen sitoumuksen TAI henkilö on suorittanut SPKL:n eettisen verkkokurssin ja on hyväksynyt eettisen sitoumuksen.

Uusi harrastaja (ei aikaisempaa osallistumista suojelukokeisiin):
Uudella harrastajalla, joka hakee suojelulisenssiä, tulee olla hyväksytty tulos itse kouluttamallaan koiralla BH-kokeesta. Hänen tulee täyttää suojelulisenssihakemuslomake Virkussa ja ilmoittaa edustamansa yhdistys. Puolto suoritetaan Virkussa. Lisenssihakemuksen kohtaan ”lisätietoja harrastuksesta antaa”, täytetään sellaisen maalimiehen, tuomarin tai muun luotettavan henkilön yhteystiedot, joka tarvittaessa voi todentaa ja antaa lisätietoja henkilön soveltuvuudesta lisenssin saamiseksi.

Yhdistys varmentaa puoltamalla Virkussa, että lisenssihakemuksen hakija on Suomen Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen. Yhdistyksen täytyy aina joko puoltaa tai ei puoltaa hakemusta. Epäselvissä puoltotapauksissa yhdistyksen pitää ottaa yhteyttä ”lisätietoja harrastuksesta antaa” kohdan nimettyyn henkilöön selvittääkseen henkilön soveltuvuuden lisenssin saamiseksi. Ei puolletut lisenssihakemukset käsittelee maalimiestoimikunta ja päätöksen lisenssin saamisesta tai hylkäämisestä tekee Palveluskoiraliiton hallitus.
Tieto suojelulisenssistä löytyy Virkku-kortista.

Huomioi:
Huomaathan, että lisenssiä on haettava Virkussa riittävän hyvissä ajoin ennen koetta.
Lisätietoja lisenssien hakemisesta antaa Maalimiestoimikunta.
Suojelulisenssi on henkilökohtainen.
Lisenssin peruuttaminen: Mikäli lisenssin haltija on toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa Palveluskoiraliittoa tai sen jäsenjärjestöä tai yleistä kenneltoimintaa kohtaan tai on muuten osoittanut olevansa suojelukoiran hallintaan soveltumaton, voi Palveluskoiraliiton hallitus peruuttaa lisenssin joko määräajaksi tai vakavimmissa tapauksissa kokonaan.