Suomen Palveluskoiraliitto ry:n tiedote: Väkivalta pois koirankoulutuksesta!

26.02.2021 ǀ SPKL

Tiedote julkaistu 26.2.2021
Tiedote päivitetty 26.2.2021

Väkivalta pois koirankoulutuksesta!

Julkisuudessa esille tulleiden koirankoulutusta koskevien epäkohtien selvittämiseksi ja poistamiseksi Suomen Palveluskoiraliitto SPKL ry on päättänyt useista toimihenkilöitään ja jäsenyhdistyksiään koskevista toimenpiteistä.

Väkivallan käyttö ja koirien epäasiallinen kohtelu koulutustilanteissa on lainvastaista ja tuomittavaa. SPKL tulee sääntöjensä puitteissa tekemään kaikkensa poistaakseen tällaiseen koulutukseen liittyvät epäeettiset asenteet ja toimintatavat. Kaiken koulutustoiminnan tulee olla avointa ja läpinäkyvää.

SPKL:llä ei ole henkilöjäseniä. Jokaiselta SPKL:n jäsenyhdistyksen jäseneltä edellytetään ehdotonta eläinsuojelulain noudattamista, ja jäsenyhdistysten tulee välittömästi puuttua kaikkiin havaitsemiinsa epäkohtiin ja epäeettiseen toimintaan. SPKL erottaa jäsenyydestään yhdistykset, joiden toiminnassa todistetusti havaitaan epäeettisiä menettelytapoja tai eläinsuojelulain rikkomista. SPKL evää myöntämänsä, hallinnoimiaan lajeja koskevat toimihenkilöpätevyydet ja suojelulisenssit, mikäli väärinkäytöksiä ilmenee.

Palveluskoiraliitto ei toistaiseksi myönnä kahdelle Saksanpaimenkoiraliiton alaosastolle suojelukokeiden ja -kilpailujen järjestämisoikeutta.

Kaikille SPKL:n pätevöimille tuomareille, kilpailuavustajille ja koulutusohjaajille järjestetään eettistä ohjeistusta koskeva verkkokoulutus yhteistyössä Suomen Kennelliiton kanssa. Pätevyyksien säilyttämiseksi koulutus on suoritettava hyväksytysti säännöllisin väliajoin.

Koulutustilanteissa esiintyneitä koiriin kohdistuneita väkivaltaisuuksia tutkitaan viranomaisten toimesta, ja SPKL seuraa tutkinnan etenemistä. Mikäli syytteitä nostetaan, tullaan syytettyjen henkilöiden toimihenkilöpätevyydet passivoimaan toistaiseksi.