Ohjeistus koskien Venäjällä tai Valko-Venäjällä arvostelleita tuomareita

19.01.2023 ǀ SPKL

Kennelliiton hallitus on päättänyt, että tuomarit, jotka ovat varmuudella arvostelleet Venäjällä ja/tai Valko-Venäjällä 4.3.2022 jälkeen, eivät voi arvostella Suomessa virallisissa kokeissa, kilpailuissa, testeissä tai näyttelyissä toistaiseksi.

Venäjällä tai Valko-Venäjällä 4.3.2022 jälkeen arvostelleet tuomarit

Tanskan Kennelliitto on päättänyt, että ulkomuototuomarit, jotka ovat arvostelleet Venäjällä tai Valko-Venäjällä Ukrainan sodan syttymisen jälkeen, eivät voi arvostella Tanskassa. Ruotsin kennelliiton hallitus on päättänyt, että tuomarit, jotka ovat arvostelleet Venäjällä tai Valko-Venäjällä 24.2.2022 jälkeen, eivät voi arvostella virallisissa kokeissa, kilpailuissa tai näyttelyissä Ruotsissa toistaiseksi. Norjan Kennelliitto on päättänyt 7.12.2022, että tuomarit, jotka ovat arvostelleet Venäjällä tai Valko-Venäjällä 24.2.2022 jälkeen, eivät voi arvotella Norjassa näyttelyissä, kokeissa tai muissa NKK:n tapahtumissa.

Suomen Kennelliiton hallitus muutti 25.11.2022 tekemäänsä päätöstä päivämäärän osalta sähköpostikokouksessaan 22/22. Hallitus päätti, että tuomarit, jotka ovat varmuudella arvostelleet Venäjällä tai Valko-Venäjällä 4.3.2022 jälkeen, eivät voi arvostella Suomessa virallisissa kokeissa, kilpailuissa, testeissä tai näyttelyissä toistaiseksi. Tiedote 25.11.2022 päätöksestä on julkaistu Kennelliiton verkkosivuilla 7.12.2022.

Kennelliiton ohjeistus hallituksen päätöksen soveltamisesta kokeen, kilpailun, testin tai näyttelyn järjestäjälle. Ohjeistus on voimassa toistaiseksi.

Kokeen, kilpailun, testin tai näyttelyn järjestäjän tulee varmistaa tuomarilta, onko hän arvostellut Venäjällä tai Valko-Venäjällä 4.3.2022 jälkeen. Tämä koskee sekä jo kutsuttuja tuomareita että tuomareita, joita ollaan kutsumassa arvostelutehtäviin.

Mahdolliset hallituksen päätöksen perusteella tuomarin peruuttamisesta aiheutuneet välittömät kustannukset korvaa Kennelliitto, jos tuomari on kutsuttu ennen 7.12.2022 Mikäli tuomari on kutsuttu tapahtumaan 8.12.2022 tai sen jälkeen, vastaa kustannuksista tapahtuman järjestäjä.

Mikäli jälkikäteen tulee ilmi, että Suomessa on kokeissa, kilpailuissa, testeissä tai näyttelyissä on arvostellut tuomari, joka on arvostellut Venäjällä tai Valko-Venäjällä 4.3.2022 jälkeen, tulee tapahtuman järjestäjän ilmoittaa siitä Kennelliitolle.