Yhdistysten maksamien matkalaskujen ilmoittaminen tulorekisteriin

15.02.2019 ǀ SPKL

Verottaja on ottanut 1.1.2019 käyttöön tulorekisterin. Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, johon jokaisen henkilön saamat palkat, palkkiot sekä matka ja päivärahat ilmoitetaan. Tulorekisteri koskee myös kaikkia yhdistyksiä, olivatpa ne sitten rekisteröityjä tai rekisteröimättömiä, samoin säätiöitä. Yhdistysten tulee siis ilmoittaa myös kaikki tuomareille maksamansa kilometrikorvaukset ja päivärahat tulorekisteriin. Tiedot tulee ilmoittaa jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden kalenteripäivän kuluessa. Tämä vaatimus on ehdoton.

Tietosuoja
Koska ilmoitukset tehdään henkilötietoineen, tämä vaatii yhdistyksiltä tietosuojakäytänteiden ymmärtämisen. Myös matkalaskujen käsittelyssä tulee huomioida tietosuojakäytännöt. Yhdistysten tulee hoitaa maksut mahdollisimman vähillä välikäsillä. Matkalaskuja ei tule turhaan lähettää sähköpostista toiseen, eikä yhdistysten ei tule tulostaa matkalaskuista turhia kappaleita, ja ainoastaan kirjanpidosta vastaavalla taholla on syy arkistoida laskut.

Lisätietoja tulorekisteristä:

Lisätietoja tietosuojakäytännöistä: