Tiedote merkinantoaseiden (starttipistooleiden) käytöstä koe- ja testitapahtumissa

03.06.2016 ǀ SPKL

Koe- ja kilpailutoimikunta tiedottaa:

Koiraharrastuksessa laajassa käytössä olevien merkinantoaseiden (starttipistooli) luvanvaraisuudesta on ilmennyt epäselvyyttä joidenkin paikkakuntien poliisiviranomaisten parissa. Edellisen hallituksen sisäministerin, Päivi Räsäsen, vuodelle 2015 lupaamaa selvennystä ei ole tullut ja tilanne on edelleen avoin. Merkinantoaseet ovat hyvin tärkeitä välineitä niin koirien luonnetestauksissa (LT/MH) kuin pelastus- ja palveluskoiraharrastuksessakin. Niitä käytetään jalostuksen työkaluina pyrittäessä eliminoimaan koiramateriaalista ääniarkuus, joka aiheuttaa niin yhteiskunnallisia ongelmia (esim. pelästymisen vuoksi karanneiden koirien aiheuttamat vaaratilanteet) kuin syvää huolta yksittäisille koiranomistajille. Koiraurheilussa laukauspelottomuuden testaaminen on vakiintunut käytäntö kaikissa kansainvälisissä pelastus- ja palveluskoiralajeissa samoin kuin omissa kansallisissa lajeissamme. Myös viranomaiset valitsevat useimmiten koiransa siviilipuolen koirankasvattajilta ja heidänkin kannaltaan on luonnollisesti tärkeää, että jalostukseen käytetään ainoastaan äänivarmoja linjoja edustavia yksilöitä. Suomen Kennelliiton ja Suomen Palveluskoiraliiton testi- ja koetapahtumissa tarkastetaan vuosittain tuhansia koiria ääniarkuuden osalta.

Suomen Palveluskoiraliitolla on läheistä ja laaja-alaista yhteistyötä useiden eri viranomaistahojen kanssa. Liitto onkin pyrkinyt monin eri tavoin viestimään päättäjille merkinantoaseiden merkityksestä niin koirien jalostukselle kuin koiraurheilullekin. Valitettavasti prosessin keskeneräisyys on kuitenkin aiheuttanut ongelmia harrastajillemme joissakin yksittäistapauksissa.

Suomen Palveluskoiraliitto korostaa, että lainsäädäntöön ei ole vielä tehty mitään muutoksia tai tarkennuksia asian suhteen. Mahdollisissa ongelmatilanteissa harrastajien tulee selvittää viranomaisille merkinantoaseiden käyttötarkoitus koiraurheilussa ja korostaa, että käytettävät aseet eivät ole muunnettavissa varsinaisiksi ampuma-aseiksi.

Mikäli epäselvyydet johtavat siihen, että merkinantoaseiden käyttö koetapahtumissa koetaan hankalaksi, voi kokeen vastaava tuomari tehdä päätöksen laukauspelottomuuden tarkastuksen pois jättämisestä kyseisessä kokeessa. Nämä ovat kuitenkin yksittäisiä poikkeuksia, eikä niitä tule pitää yleisenä käytäntönä palveluskoirakokeissa.