Lehdessä tiedotettua

31.03.2016 ǀ Palveluskoirat 2/2016

KOKEIDEN RAJOITTAMINEN
Palveluskoirakokeiden rotumestaruuskokeita ja piirinmestaruuskokeita voidaan rajoittaa seuraavasti: rajaus vain ko. roduille (ja piirin alueella asuville koirakoille), tai ilmoittautuminen avautuu ensin tietylle rodulle ja/tai piirin alueella asuville koirakoille. Rotumestaruuskokeen voi anoa kokeen järjestämisestä vastaava yhdistys rotuyhdistyksen sijasta.

Jäsenyhdistykset voivat anoa koekauden aikana (kesä- ja talvikaudelle erikseen) korkeintaan kaksi koetta, joissa on etusija järjestävän yhdistyksen jäsenillä. Kesä- ja talvikausi määritellään lajin mukaan (sulanmaanlajit/valjakkohiihtolajit). Esim. joulukuussa järjestettävä hakukoe on kesäkautta.

Kokeisiin osallistumista ei saa rajoittaa muilla perusteilla, kuin mitä Kennelliiton ja Palveluskoiraliiton ohjeissa on määritetty. Esimerkiksi talkootyön tai "oman toimihenkilön" hankkimisen edellyttäminen kokeeseen osallistujilta ei ole sallittua. Lisäksi kokeen toimihenkilöiden valinnassa on yleisesti huomioitava jääviyssäännökset.

SM-KILPAILUN OSALLISTUMISVAATIMUKSET
Lajeissa PAJÄ, PAHA ja IPO koiralla tulee olla siinä lajissa mihin koira ilmoitetaan kolme koulutustunnusta 3-luokasta, joista vähintään yhden tulee olla 1-tulos. PAVI-kokeeseen ilmoitettavalla koiralla tulee olla vähintään yksi koulutustunnus viestikokeen 3-luokasta ja PAEK-kokeeseen ilmoitettavalla koiralla tulee olla vähintään kolme koulutustunnusta etsintäkokeen 3-luokasta. Vaadittavat tulokset tulee olla saavutettu ennen ilmoittautumisajan päättymistä ja yhden vaadituista tuloksista tulee olla kuluvalta (2016) tai edelliseltä (2015) koekaudelta. PAHA- ja PAJÄ-kokeen rajoitukset: 20 koiraa tottelevaisuuden perusteella maastoon/laji.
Arvokilpailujen (FCI IPO MM ja Pohjoismaiden mestaruuskilpailu NOM) edustusjoukkueiden valintaa varten kilpailijan tulee olla Suomen Kennelliiton jäsen kokeen aikana.

MAAILMANMESTARUUSKILPAILUJEN JOUKKUEENJOHTAJAT
Hallitus nimesi maailmanmestaruuskilpailujen joukkueenjohtajiksi seuraavat henkilöt:
FCI IPO MM: Petri Vänni, Pohjoismaiden mestaruuskilpailu NOM: Reija Nieminen, FCI Mondioring MM: Katja Lumén, FCI IPOR MM: Johanna Franzén ja IRO MM: Harri Kuusisto.

ARVOKILPAILUJOUKKUEIDEN VALINTAMENETTELYT
Kaikkiin edustusjoukkueisiin valitseminen edellyttää Suomen Kennelliiton jäsenyyttä ja edustuskelpoisuutta. Lisäksi Palveluskoiraliiton hallitus on hyväksynyt seuraavat valintamenettelyt:
IPO MM-kilpailun joukkue (5 varsinaista ja 2 varakoirakkoa) nimetään SM-kilpailun perusteella.
NOM-joukkue (3 koirakkoa + 1 varakoirakko/laji) nimetään SM-kilpailun tulosten perusteella.
Mondioring MM-kilpailun joukkue: Mondioring MM-kilpailun joukkue valitaan koetulosten perusteella seuraavasti: Cat 3-luokkaan enintään viisi koiraa ja luokkiin Cat 2 ja Cat 1 kumpaankin enintään yksi koira. Lisäksi valitaan enintään kaksi varakoiraa luokkaan Cat 3. Varakoirat matkustavat MM-kilpailuihin vain siinä tapauksessa, että joku varsinaisista joukkueeseen valituista jäsenistä jää jostain syystä pois.
IPO-FH MM: IPO-FH MM-kilpailun joukkue (2 varsinaista ja 1 varakoirakko) nimetään 2016 IPO-FH SM-kilpailun perusteella

AMPUTOITUJEN/PROTEESIA KÄYTTÄVIEN KOIRIEN OSALLISTUMINEN PALVELUSKOIRAKOKEISIIN
Amputoitujen/proteesia käyttävien koirien osallistuminen Suomen Palveluskoiraliiton hallinnoimiin koemuotoihin ei ole sallittua.

IPOR HAKU SM-KILPAILU 2016
IPOR haku SM-kilpailu on myönnetty Impivaaran Hallit ry:n järjestettäväksi 21.-22.5.2016.

IRO MM-KILPAILUN VALINTAKRITEERIT
Edustusjoukkueeseen valitseminen edellyttää Suomen Kennelliiton jäsenyyttä ja edustuskelpoisuutta. Koiralla tulee olla suoritettuna hyväksytysti BH-koe sekä hyväksytysti Kansainvälisen kokeen A- ja B-luokka KV-tuomarin arvostelemana. Lisäksi SPKL:n käytännön mukaan koirakon tulee olla sopiva edustamaan kv-kisoissa, eli vain SPKL voi esittää lähetettävän joukkueen.
Lisäksi valintakriteereissä huomioidaan osallistumiskriteerit IRO:n vaatimusten mukaisesti: Koiralla tulee olla IRO:n MM-osallistumisvaatimuksissa mainittu vähintään B-luokan EH-koetulos (270 p) siinä lajissa johon MM-kilpailussa osallistuu. B-tulos ei saa olla kahta vuotta vanhempi viimeisestä IRO MM-kilpailun ilmoittautumispäivästä. Molempien, A- ja B-tuloksen tulee olla IRO-tuomarilta tai FCI-tuomarilta.