Kansallisen pelastuskoirakokeen (PEKO-T) uusi koeohje voimaan 1.1.2021

27.11.2020 ǀ SPKL

Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 21.11.2020 Palveluskoiraliiton valmisteleman kansallisen pelastuskoirakokeen (PEKO-T) ohjeen. Ohje tulee voimaan 1.1.2021.

Uudessa ohjeessa kansallisessa pelastuskoirakokeessa on päivitetty muun muassa kokeen eri osasuoritusten vaatimustasoa jälkiosuuden matkojen pituuden ja henkilöetsinnän etsittävien henkilöiden lukumäärän osalta, koiran arvostelua sekä ohjeita kokeen järjestämisestä ja edellytyksiä kokeeseen osallistuvan koiran varusteista.

Ohjeeseen lisättiin kirjaus siitä, miten kokeen osasuorituksen voi uusia sekä kuvaukset siitä, miten koiran tulee toimia ja käyttäytyä eri koetilanteissa.

Pelastuskoirakoetuomareiden koulutukset aloitetaan alkukeväällä, ja PEKO-T -kokeen järjestämisohje päivitetään uuden koeohjeen mukaiseksi mahdollisimman pian.

Kansallisen pelastuskoirakokeen koeohje 1.1.2021 alkaen