Alle 18-vuotiaiden koiraharrastuslajit vuonna 2018

10.04.2019 ǀ SPKL

Viime vuonna oli aktivoituna 128 kappaletta Palveluskoiraliiton alle 18-vuotiaiden lisenssejä. Lisenssinhaltijoista 122 oli tyttöä ja kuusi poikaa, näistä 14 henkilöä ei osallistunut koe-, kilpailu- tai testitoimintaan vuoden aikana.

Suurin osa nuorista (96) kilpaili vain yhdessä lajissa. Koe- ja kilpailumäärät per henkilö vaihtelivat yksittäisistä koe- tai kilpailusuorituksista reiluun kymmeneen suoritukseen per vuosi.

Kaikista suosituin Palveluskoiraliiton hallinnoimista lajeista oli rally-toko, jossa kilpaili 78 lisenssinhaltijoista. Seuraavaksi suosituin oli TOKO, jossa koekäyntejä oli 35 koiranohjaajalla, sen jälkeen BH, jonka kävi suorittamassa 12 koirakkoa.

Luonnetestissä kävi koiransa kanssa seitsemän ohjaajaa, MH-luonnekuvauksen yksi. Palveluskoirakoelajeista suosituin oli valjakkohiihto (7 kilpailijaa), seuraavina erikoisjälki (5), suojelu (2), jälki (2), haku (1), viesti (1).

Joukossa oli muutama koiranohjaaja, joilla oli poikkeuksellisen monipuolinen koekokonaisuus. Esimerkiksi eräällä lisenssinhaltijalla vuosi sisälsi BH-kokeen, kilpailukäyntejä rally-tokossa, TOKO-kokeeseen osallistumisia, muutaman hakukokeen sekä MH-luonnekuvauksessa käynnin. Toisella oli BH-osallistuminen, muutama suojelukoe, sekä useampi erikoisjälkikoe kalenterissaan. Muutama valjakkohiihtokilpailuissa kävijä oli aktiivinen myös erikoisjälkikokeissa, viestissä ja suojelussa.

Taulukkoon on koottuna yllä mainitut luvut lajeista, joissa alle 18-vuotiaat lisenssinhaltijat ovat olleet aktiivisia. Luvut eivät sisällä koe-, kilpailu- tai testikäyntien kokonaismäärää.

RALLY-TOKO       78
TOKO   35