Tokon nuorisotoiminta

Toko on laji, joka tähtää koirien kouluttamiseen tottelevaisuuskokeisiin. Se voi myös olla koiran peruskouluttamista ilman koetavoitteita. Lisätietoa tokosta lajina

Palveluskoiraliiton tokon nuorisotoimintaan kuuluu tokosta tiedottaminen nuorille ja tokon valmennusryhmän toiminta. Lisäksi nuoria kannustetaan osallistumaan nuorten tokon SM-kilpailuihin. Vuonna 2022 nuorten SM-toko järjestetään 1.10. Hakunilassa.

Nuorten valmennusryhmät

Valmennusryhmien tavoitteena on edistää toko- ja rally-tokoharrastusta Suomessa valmentamalla eteenpäin pyrkiviä nuoria ohjaajia.
Palveluskoiraliitto järjestää valmennusryhmiin valittaville nuorille toko-ohjaajille koulutus- ja luentotilaisuuksia vuoden aikana.

Nuorten tokon valmennusryhmä on tarkoitettu nuorille (13-17-vuotiaille) toko-ohjaajille, jotka jo kilpailevat tai jotka tähtäävät kilpailemaan ja ovat kiinnostuneita tulevaisuudessa esimerkiksi koulutusohjaajan tai koetoimitsijan tehtävistä.
Valmennusryhmälle järjestetään vuoden aikana valmennusviikonloppu. Lisäksi ryhmällä on oma Facebook–ryhmänsä, jossa lajin ylituomarit toimivat nuorten nettivalmentajina.

Kustannukset

Palveluskoiraliitto vastaa valmennusryhmälle järjestettävän valmennusviikonlopun koulutusten, tilavuokrien ja ruokailuiden kustannuksista. Ryhmän jäsenet maksavat itse majoitukset ja edestakaiset matkat kotoaan koulutuksiin.

Hakeminen valmennusryhmään

Ryhmässä voi olla samaan aikaan noin 14 koirakkoa, jotka valitsee hakemusten perusteella Palveluskoiraliiton nuorisotoimikunta. Ryhmän jäsenen tulee olla Suomen Kennelliiton jäsen, ja hänen tulee osallistua aktiivisesti valmennusryhmän toimintaan. Ryhmään voi hakea kaikenrotuisen tai monirotuisenkin koiran kanssa. Jäsenyys ryhmässä on koirakkokohtainen ja kestää vuoden kerrallaan. Koiran tulee olla ryhmän tapahtumien aikana 4kk-10 vuotta, terve ja rokotettu Kennelliiton rokotusmääräysten mukaisesti.

Ryhmään haetaan kirjallisella hakemuksella hakuajan puitteissa.

Haku vuoden 2022 tokon valmennusryhmään on päättynyt.

Päivitetty 21.2.2022

Agria