Tiedote: Tavoitteellinen koirankoulutus ei perustu väkivaltaan

22.10.2015 ǀ SPKL

Yleisradio uutisoi (21.10.), että Suomessa koulutettaisiin koiria yhä raakoja menetelmiä ja väkivaltaa käyttäen.

Suomen Palveluskoiraliiton ylläpitämän koulutusjärjestelmän tietoon ei ole tullut, että jutussa mainittuja brutaaleja koulutusmenetelmiä olisi käytössä. Liitto kouluttaa koiranohjaajia, -kouluttajia sekä suojelumaalimiehiä, ja toimii palvelus- ja pelastuskoirayhdistysten keskusjärjestönä.

Palveluskoiraliiton puheenjohtaja Tapio Toivola tuo esiin, että suomalainen koirankoulutus on kansainvälisestikin punnittuna korkeatasoista – siitä ovat osoituksena niin kansainväliset arvokisamitalit kuin ulkomailta tulevat kouluttajapyynnöt. Palveluskoirakokeiden arvosteluissa korostetaan koiran iloista ilmettä, paineettomuutta ja halukkuutta suoriutua annetuista tehtävistä. Tällaista suoritusta ei saada aikaan väkivaltaisella koulutuksella - pelkoon perustuva koulutus näkyisi myös koiran koe- ja kilpailusuorituksissa.

Toivola korostaa, että epämääräisten huhujen tai nettikirjoitusten sijaan mahdollisiin koirien pahoinpitelyihin ja väkivaltaan tulisi puuttua ottamalla yhteyttä poliisiin tai tekemällä asiasta rikosilmoituksen. Hän arvioi tällaisten tilanteiden olevan kuitenkin marginaalisia ja tapahtuvan ensisijaisesti muualla kuin tavoitteellisen harrastustoiminnan piirissä.

Lisätietoja:

Tapio Toivola