Palveluskoiraliiton maalimieskoulutus

19.01.2016 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton maalimieskoulutus elää mielenkiintoisia aikoja. Vuosi sitten Mondioringistä tuli SPKL:n virallinen kilpailulaji, jonka myötä myös Mondioring maalimiesten koulutus siirtyi SPKL:n vastuulle. Liiton hallitus päätti viime vuonna, että SPKL:n maalimieskoulutus seuraa tulevaisuudessa alla olevan kuvan mukaista rakennetta.

Uusien maalimiesoppilaiden koulutus käynnistyy siis kevätleiriltä, jossa järjestetään 0-vuosikurssi. Kevätleirillä 0-vuosikurssin kouluttajat arvioivat oppilaan motoriikkaa, motivaatiota ja osaamista niin teoriassa kuin käytännössäkin. Kevätleirillä annettujen näyttöjen perusteella oppilas jatkaa joko kesäleirille 1-vuosikurssille tai jos taidot eivät ole vielä sillä tasolla oppilas ohjataan harjoittelemaan oman koulutusmaalimiehen kanssa vielä seuraava vuosi ja tulemaan uudelleen seuraavalle kevätleirille.
0 ja 1-vuosikurssi ovat kaikille oppilaille yhteisiä. Kun oppilas on suorittanut 1-vuosikurssin hyväksytysti hän jatkaa eteenpäin ns. ”lajikurssille” joko IPO maalimies 2-vuosikurssille tai Mondioring maalimies 2-vuosikurssille. Suoritettuaan 3-vuosikurssin hyväksytysti oppilas saa kilpailuavustajan pätevyyden ko. lajiin.
Mikäli jo pätevöity kilpailuavustaja haluaa myös toisessa lajissa kilpailuavustajaksi hän voi ”hyväksi lukea” 0 ja 1-vuosikurssin ja ilmoittautua suoraan 2-vuosikurssille. Esimerkiksi jo pätevöity IPO kilpailuavustaja voi ilmoittautua suoraan Mondioring maalimies 2-vuosikurssille.

Terveisin,
SPKL maalimiestoimikunta