Lehdessä tiedotettua

19.12.2014 ǀ Palveluskoirat 10/2014

PARAS PALVELUSKOIRA 2014
Bpmn Aktivistin Silkki, ohjaajat Jonna Markkanen ja Jari Pölhö, on nimetty vuoden 2014 parhaaksi palveluskoiraksi.

PALVELUSKOIRALIITON TIMANTTINEN ANSIOMERKKI
Liiton hallitus on myöntänyt Eija Koistiselle Palveluskoiraliiton timanttisen ansiomerkin nro 8.

TUOMAREIDEN ARVOSTELUOIKEUDET
Reima Nuutinen on ilmoittanut luopuvansa palveluskoirakokeiden arvosteluoikeudesta ja Anne Juppi on ilmoittanut luopuvansa luonnetestin arvosteluoikeudesta.
Palveluskoiraliiton hallitus kiittää Reima Nuutista ja Anne Juppia palveluskoiraharrastuksen hyväksi tehdystä ansiokkaasta ja pitkästä työstä.

MONDIORING-KOE
Kennelliiton hallitus on hyväksynyt Mondioring-kokeen lajiohjeet. Mondioring-kokeen lajiohje tulee voimaan 1.1.2015 alkaen.

PALVELUSKOIRAKOKEIDEN SÄÄNTÖIHIN LIITTYVÄT KOE- JA LAJIOHJEET
Kennelliiton hallitus on hyväksynyt seuraavat muutokset palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyviin koe- ja lajiohjeisiin:

Palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyvään koe- ja lajiohjeen kohtaan 12. on tehty seuraava lisäys (lisäys lihavoitu):
12. Ohjaajan on koko kokeen ajan pidettävä mukanaan talutinta. Vastaavasti koiralla on koko ajan oltava kaulassaan yksirivinen, metallinen, löysä ketjukaulain, joka ei saa olla kuristavassa asennossa. Kokeessa ei saa käyttää muita kaulaimia, kuten esim. nahkakaulaimia, punkkipantoja, piikkipantoja ym. Nämä määräykset eivät koske käyttäytymiskoetta ja siihen kuuluvaa luonnetestausta eikä kansallisten kokeiden maasto-osuutta; näissä koiralla voidaan käyttää myös muita pantoja/valjaita. Talutinta voidaan pitää mukana koiralta näkymättömissä, tai vasemman olan yli ja oikean käden ali. Nämä määräykset eivät koske Mondioring-koetta, mikäli lajin koeohjeessa ei ole toisin määrätty. Suojavaatteen käyttö on kokeissa kielletty lukuun ottamatta viestikokeen viestiosuuksien välistä odotusaikaa.

Lisäksi palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyvän koe- ja lajiohjeen kohta 21. on muutettu seuraavaksi:
21. Ainoastaan Palveluskoiraliiton hyväksymät sekä FCI-maiden vastaavien järjestöjen hyväksymät koeavustajat saavat toimia maalimiehinä suojelukoelajeissa.

Muutokset astuvat voimaan 1.1.2015.

KILPAILUKIELLOT
Liiton hallitus on määrännyt ccu Cin Cin Corso Damore kilpailukieltoon 1.11.2015 asti kaikissa palvelus- ja pelastuskoirakoelajeissa.

Liiton hallitus on määrännyt, että apku Delta River Whereeglesdare ER11200/06 osallistuminen pelastuskoirien joukkuekatselmukseen vuonna 2015 evätään.

JÄSENYHDISTYKSET
Etelä-Pohjanmaan Palveluskoiraklubi ry sekä Kauhavan Kennelkerho ry on hyväksytty liiton jäsenyhdistykseksi.

Uimaharjun Koiraklubi on eronnut Palveluskoiraliiton jäsenyydestä. Yhdistyksen jäsenten tulee liittyä jäseneksi johonkin liiton jäsenyhdistykseen voidakseen osallistua palvelus- ja pelastuskoirakokeisiin.

TUOMARIKOULUTUSJÄRJESTELMÄ
Palveluskoiraliiton tuomarikoulutusjärjestelmää on päivitetty valjakkohiihdon lajikurssin osalta.

Valjakkohiihdon lajikurssin teoriaosuus pidetään Palveluskoiraliiton hallituksen esityksestä tuomareiden jatkokoulutustilaisuuden yhteydessä omana osionaan. Valjakkohiihtokokeen koearvostelukertoja tulee suorittaa hyväksytysti vähintään kaksi kertaa kokeen ylituomarin määräämässä tehtävässä. Koearvostelut voi suorittaa jo ennen teoriaosuutta. Valjakkohiihtopätevyyden saa vain jonkun muun palveluskoirakoelajin tuomaripätevyyden omaava henkilö.

FCI IPO-FH MM 2015 -JOUKKUE
IPO-FH MM 2015 joukkueeseen on nimetty seuraavat koirakot: Vesa Kuosmanen ja spu Musketeer’s Hari, Kia Aksela ja spu Reikon Bis Jorvas sekä varalle Merja Ruutikainen ja spn Musketeer’s Carla ja Lotta Axelson ja lbn Tintenfass L’abbis.

MAALIMIESOPPILAIDEN KESÄLEIRI 2015
Maalimiesoppilaiden kesäleiri järjestetään 19.-26.7.2015 Lapualla.