Lehdessä tiedotettua

20.03.2015 ǀ Palveluskoirat 2/2015

FCI IPO-FH MM 2015 -JOUKKUE
IPO-FH MM 2015 joukkueen joukkueenjohtajaksi on nimetty Paavo Rapila.

KOE- JA KILPAILUOIKEUDET
Islanninlammaskoiralle sekä rhodesiankoiralle on myönnetty palveluskoirakokeiden koe- ja kilpailuoikeudet 26.2.2015 alkaen.

PALVELUSKOIRAKOKEIDEN SÄÄNTÖIHIN LIITTYVÄT KOE- JA LAJIOHJEET
Kennelliiton hallitus on hyväksynyt seuraavat muutokset palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyviin koe- ja lajiohjeisiin:

Palveluskoirakokeiden sääntöihin liittyvä koe- ja lajiohjeen kohtaan 23. on muutettu seuraava ohje:
23. Koiran voi ilmoittaa vain sellaiseen lajiin ja luokkaan mihin sillä on osallistumisoikeuden edellyttämät tulokset sillä hetkellä, kun se ilmoitetaan kokeeseen.
Nykyinen ohjeen kohta 23. muutetaan kohdaksi 24.
Päivitetyt koe- ja lajiohjeet löytyvät kaikista palveluskoirakokeiden sääntökirjoista.

MUUTOS KOKEIDEN RAJOITTAMISEEN
Jäsenyhdistykset voivat jatkossa anoa koekauden aikana (kesä- ja talvikaudelle erikseen) korkeintaan kaksi koetta, joissa on etusija järjestävän yhdistyksen jäsenillä. Ohje astuu voimaan heti.

PALVELUSKOIRALAJIEN SM-KILPAILUT 2015 JA 2016
Vuoden 2015 palveluskoirien SM-kilpailut järjestetään 7.-9.8.2015 Vantaalla. Kilpailun järjestäjänä toimii Helsingin Palveluskoiraharrastajat ry.
Vuoden 2016 palveluskoirien SM-kilpailut järjestetään 5.-7.8.2016 Lapualla. Kilpailun järjestäjänä toimii Lapuan Koiraharrastajat ry.

SM-KILPAILUN OSALLISTUMISKRITEERIT
Lajeissa PAJÄ, PAHA ja IPO koiralla tulee olla siinä lajissa mihin koira ilmoitetaan kolme koulutustunnusta 3-luokasta, joista vähintään yhden tulee olla 1-tulos. PAVI-kokeeseen ilmoitettavalla koiralla tulee olla vähintään yksi koulutustunnus viestikokeen 3-luokasta ja PAEK-kokeeseen ilmoitettavalla koiralla tulee olla vähintään kolme koulutustunnusta etsintäkokeen 3-luokasta. Vaadittavat tulokset tulee olla saavutettu ennen ilmoittautumisajan päättymistä ja yhden vaadituista tuloksista tulee olla saavutettu joko kuluvan (2015) tai edellisen (2014) koekauden aikana. PAHA- ja PAJÄ-kokeen rajoitukset: 20 koiraa tottelevaisuuden perusteella maastoon/laji.

PELASTUSKOIRALAJIEN SM-KILPAILUT 2015 JA JOUKKUEKATSELMUS 2015
Tämän vuoden pelastuskoiralajien SM-kilpailuille ja joukkuekatselmukselle ei ole vielä ilmoittautunut järjestäjää. Pyydämme yhdistyksiä kartoittamaan oman alueen resurssit SM-kilpailun tai joukkuekatselmuksen järjestäjänä ja ilmoittamaan järjestämishalukkuudesta Palveluskoiraliiton toimistolle.

IPO MM-KILPAILUN KARSINTAKOE JA JOUKKUEEN VALINTA
Palveluskoiraliitto pyrkii lähettämään viisi koiraa IPO MM-kilpailuun vuoden 2015 SM-kilpailun tulosten sekä edustuskelpoisuuden perusteella. Kivesvikaista koiraa ei nimetä joukkueeseen (FCI:n järjestämisohjeen kohta 6.8. http://www.fci.be/medias/UTI-REG-IPO-CMO-UTI-en-496.pdf). Villillä kortilla MM-kilpailuun osallistuvat eivät kilpaile Suomen joukkueessa ellei heitä karsintakokeen perusteella nimetä joukkueeseen.

NOM-KILPAILUN KARSINTAKOE JA JOUKKUEEN VALINTA
NOM-kilpailun joukkue nimetään vuoden 2015 SM-kilpailun tulosten sekä edustuskelpoisuuden perusteella. Joukkueeseen valitseminen edellyttää hyväksyttyä tulosta SM-kilpailuissa.

EDUSTUSJOUKKUEEN VALINTA JA EDUSTUSKELPOISUUS
Palveluskoiraliiton ohje edustusjoukkueen valinnasta on julkaistu Palveluskoiraliiton www-sivuilla kohdassa SPKL > Ohjeet ja sopimukset > Edustusjoukkueen valinta.

TUOMAREIDEN ARVOSTELUOIKEUDET
Kari Mäkinen on ilmoittanut luopuvansa palveluskoirakokeiden arvosteluoikeudesta.
Palveluskoiraliiton hallitus kiittää Kari Mäkistä palveluskoiraharrastuksen hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä.