Lehdessä tiedotettua

21.08.2015 ǀ Palveluskoirat 6/2015

LIITON TOIMISTOLLE UUSI TYÖNTEKIJÄ
Jenni Sairanen aloitti työt liiton toimistolla 3.8.2015.

LIITON UUDET WWW-SIVUT
Palveluskoiraliitto on uudistanut verkkosivunsa. Sivujen uudistuksella tavoitellaan entistä joustavampaa ja harrastajaystävällisempää ilmettä ja palvelua. Sivujen sisältöä täydennetään jatkuvasti. Sivut palvelevat uudistuksen jälkeen käyttäjiään niin, että sieltä saa perustiedot kaikesta Palveluskoiraliiton toimintaan liittyvistä asioista.

PELASTUSKOIRARYHMIEN JOUKKUEKATSELMUS
Pelastuskoiraryhmien joukkuekatselmukselle ei löytynyt tänä vuonna järjestäjää, jonka vuoksi joukkuekatselmusta ei vuonna 2015 järjestetä. Liitto järjestää valtakunnallisen pelastuskoiraleirin Siilinjärvellä 16.-18.10.2015. Lisätietoja leiristä www.palveluskoiraliitto.fi.

PAIKANNUSVÄLINEIDEN KÄYTTÖ PELASTUSKOIRAKOKEISSA
Kansallisissa pelastuskoirakokeissa ohjaaja voi käyttää GPS-paikannuslaitetta. Koiralla paikannuslaitetta ei kuitenkaan saa käyttää.

TUOMAREIDEN ARVOSTELUOIKEUDET
Kennelliitto on vahvistanut ylituomaripätevyydet Esko Hautalalle, Arsi Liimattalle, Reija Niemiselle, Marja Uusitalolle ja Mari Salmiselle.

Ari Hiiroselle, Samuli Juntolle, Mari Moisalalle, Maija Paukkalalle ja Helena Toloselle on myönnetty jälkikokeen koearvosteluoikeus.

Satu Alanko ja Hannele Pörsti ovat ilmoittaneet luopuvansa palveluskoirakokeiden arvosteluoikeudesta.
Palveluskoiraliiton hallitus kiittää palveluskoiraharrastuksen hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä.

TUOMARIKOULUTUSOHJETTA ON PÄIVITETTY
Palveluskoirakokeiden kansallisen haku- ja/tai jälkikokeen tuomarit voivat saada vastaavan pelastuskoirakoelajin pätevyyden osallistumalla teoriaosuuteen ja loppukokeeseen, joka pidetään Palveluskoiraliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esityksestä tuomareiden jatkokoulutustilaisuuden yhteydessä omana osionaan.

SUOJELULISENSSIT
Suomen Mondioringyhdistyksen myöntämät lisenssit ovat voimassa 31.12.2015 asti. Mondioring-lisenssit tulee vaihtaa Palveluskoiraliiton suojelulisenssiin 31.12.2015 mennessä. 1.1.2016 alkaen myös jokaisella mondioring-kokeeseen osallistuvalla tulee olla Palveluskoiraliiton suojelulisenssi.

VALJAKKOHIIHDON SM-KILPAILUT 2016
Palveluskoiraliiton hallitus on myöntänyt valjakkohiihdon SM-kilpailut Kymen Vetokoiraseura ry:n järjestettäväksi.

PALVELUSKOIRAKOKEIDEN KOE- JA KILPAILUOIKEUDET
Kennelliitto on myöntänyt palveluskoirakokeiden koe- ja kilpailuoikeuden bouvier des ardennes rodulle.

SUOMEN KAUKASIANKOIRAT RY:STÄ ROTUA HARRASTAVA YHDISTYS
Suomen Kennelliitto on hyväksynyt Suomen Kaukasiankoirat ry:n rotua harrastavaksi jäsenyhdistykseksi 29.5.2015.

BEAUCENPAIMENKOIRAN MUOTOVALIONARVOSÄÄNNÖN MUUTOS
Suomen Kennelliiton valtuusto on 31.5.2015 hyväksynyt seuraavan muutoksen beaucenpaimenkoiran muotovalioarvosääntöön: Hyväksytty tulos jostakin palvelus- tai pelastuskoirakokeiden alimmasta luokasta (ei käyttäytymis- tai soveltuvuuskokeesta). Luokan vaihtoon oikeuttava tulos paimennuskokeen alimmasta luokasta (ei esikoe) ja lisäksi hyväksytty luonnetestitulos.
Muutos tulee voimaan 1.8.2015.

JÄSENYHDISTYKSET
Mondioring Kotka ry on hyväksytty liiton jäsenyhdistykseksi.

Viettiputki ry on eronnut Palveluskoiraliiton jäsenyydestä. Yhdistyksen jäsenten tulee liittyä jäseneksi johonkin liiton jäsenyhdistykseen voidakseen osallistua palvelus- ja pelastuskoirakokeisiin.

KILPAILUKIELLOT
Liiton hallitus on asettanut bpmu Manouman Seymour Skinnerin FI53011/10 kilpailukieltoon 31.5.2016 asti palvelus- ja pelastuskoirakoelajeissa joissa on henkilöetsintä.

IRO MM-KILPAILUN EDUSTUSJOUKKUE
Liiton hallitus on nimennyt IRO MM-kilpailuun hakukokeeseen Heidi Levander ja knu Vassruggens Yngwie Frej ja jälkikokeeseen Kirsi Karmala ja bpgu Tulituulen Run Rings Round. Lisäksi varalle hakukokeeseen nimetään Hanna Laasanen ja nsnu Siipiveikon Hanhenhoukuttelija ja varalle jälkikokeeseen Liia Rikkinen ja bpmn Blaze Cobra.