TIEDOTE: Auta oikein - Suomen Palveluskoiraliitto toivoo etsintätehtäviin järjestelmällisyyttä

30.03.2017 ǀ SPKL

TIEDOTE 30.3.2017
Julkaisuvapaa heti (tiedote pdf-muodossa täällä)

Auta oikein – Suomen Palveluskoiraliitto toivoo etsintätehtäviin järjestelmällisyyttä

Sosiaalisen median kautta on viime päivinä levitetty ilmoitusta, jossa ”Kadonneen etsijäkoirat -hälytysryhmä” -niminen ryhmittymä kerää koiria etsintätehtävään.

Ilmoituksessa annetaan väärää tietoa siitä, minkälaisia valmiuksia etsintätehtävässä toimivalta koiralta ja sen ohjaajalta vaaditaan. Ilmoituksessa mainitaan myös ohjaajan mahdollisuudesta etsinnän yhteydessä testata koiransa kykyä työskennellä hajutunnistekoirana. Tämä osoittaa tekstin kirjoittajalta huonoa harkintakykyä hänen ilmoittaessaan mahdollisuudesta käyttää kadonneen etsintää koiran testiympäristönä, ymmärtämättömyyttä etsintätyöskentelystä yleensä sekä hajutunniste-etsinnästä erikseen.

Suomen Palveluskoiraliitto kritisoi ryhmän virheellistä viestintää tarvittavista valmiuksista kadonneen etsintään, sen tapaa käyttää kouluttamattomia ohjaajia ja koiria tehtävään, sekä ryhmän rakentamaa mielikuvaa, joka voi luoda perusteettomia toiveita kadonneen läheisille. Tällainen toimintamalli on täysin ristiriidassa niiden tahojen ja koiranohjaajien kanssa, jotka osana vapaaehtoista pelastuspalvelua (Vapepa) kouluttavat sekä koiria että niiden ohjaajia vaativiin etsintätehtäviin yhdessä muiden etsintäjärjestöjen sekä poliisin kanssa.

Kiinnostus ja halu auttaa kadonnutta henkilöä sekä hänen läheisiään on ymmärrettävää ja toivottavaa. Suomen Palveluskoiraliitto vetoaa auttajiin, jotta he kanavoisivat taitonsa, osaamisensa ja auttamishalunsa oikein. Suomessa parhaat puitteet tähän tarjoaa vapaaehtoinen pelastuspalvelu, jonka toimintaan jokainen pelastusetsintätehtävistä kiinnostunut voi hakeutua.

Lisätietoja:

Hallituksen puheenjohtaja