Kennelliiton valtuusto hyväksyi tottelevaisuuskokeen sääntömuutoksia

28.11.2016 ǀ SPKL

Kennelliiton valtuusto on hyväksynyt kokouksessaan 26.11.2016 tottelevaisuuskokeen (TOKO) säännöt ja koeohjeet kohtiin 3. ja 16.2. seuraavat sääntömuutokset:

3. Osallistumisoikeus ja sen rajoittaminen
Kokeisiin saavat osallistua 10 kuukautta täyttäneet koirat alla mainituin rajoituksin. Osallistuminen erikoisvoittajaluokkaan edellyttää, että koira on vähintään 15 kk ikäinen. Koiralla on oikeus osallistua saman kokeen aikana vain yhteen luokkaan. Sama ohjaaja saa kilpailla vain yhdellä koiralla kussakin luokassa, lukuun ottamatta erikoisvoittajaluokkaa, jossa ohjaaja voi kilpailla kahdella koiralla, mikäli tämä on koejärjestelyjen kannalta mahdollista. Koiran ohjaajaa ei saa vaihtaa kokeen aikana.

16.2. Liike- tai koesuorituksen keskeyttäminen tai hylkääminen
Tuomari tai ohjaaja voi keskeyttää koesuorituksen koiran tai ohjaajan loukkaantumisen takia. Koirakon saavuttamat pisteet jäävät voimaan ja koirakko voidaan palkita.

Ohjaaja voi keskeyttää koesuorituksensa; ohjaaja luopuu, jolloin koirakko menettää saavutetut pisteensä.

Tuomari voi keskeyttää koiran liikesuorituksen. Syitä liikesuorituksen keskeyttämiseen voivat olla esimerkiksi osaamattomuus tai selvä haluttomuus suorittaa liike, hallitsematon käyttäytyminen, jatkuva haukkuminen.

Tuomari voi hylätä koirakon koesuorituksen, jolloin koirakko menettää kaikki kokeen aikana saavuttamansa pisteet. Hylkäämisen syitä voivat olla esimerkiksi ulkopuolinen apu, lelujen tai makupalojen tuominen kehään, koiran rankaiseminen, annettujen ohjeiden noudattamatta jättäminen, koiran karkaaminen, jatkuva häiritsevä haukkuminen, hallitsematon käyttäytyminen tai selvä haluttomuus.

Säännöt astuvat voimaan 1.1.2017.